https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/issue/feedBiografistyka Pedagogiczna2025-05-29T09:35:05+02:00Elżbieta Krzewska Editorial Secretarybpredakcja@gmail.comOpen Journal Systems<p>Czasopismo "Biografistyka Pedagogiczna" ukazuje się od 2016 r. Jest periodykiem naukowym, forum wymiany myśli dla badaczy reprezentujących różne dziedziny wiedzy (nauki społeczne, nauki humanistyczne, nauki teologiczne), a zajmujących się badaniem biografii i ukazywaniem ich w aspektach pedagogicznych, edukacyjnych i wychowawczych.</p>https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2768O sztuce życia w listach2025-05-29T09:34:45+02:00Władysława Szulakiewiczwladyslawa.szulakiewicz@ignatianum.edu.pl<p>Tekst jest artykułem recenzyjnym pracy Urszuli Chęcińskiej,pt. <em>Transcende te ipsum. O sztuce życia w listach prof. Zygmunta Mysłakowskiego i Joanny Kulmowej</em>. Przedstawiono w nim skrótowo analizę zawartych w publikacji listów Zygmunta Mysłakowskiego i Joanny Kulmowej.</p> <p> </p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Władysława Szulakiewiczhttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2763Obrazy z życia socjologa2025-05-29T09:35:05+02:00Władysława Szulakiewiczwladyslawa.szulakiewicz@ignatianum.edu.pl<p>Artykuł recenzyjny dotyczy publikacji Włodzimierza Wincławskiego, pt. <em>Siedem obrazków z lat minionych</em>, Toruń 2024, ss. 266. Omówiono w nim strukturę pracy i główne idee ukazując wartość publikacji jako egodokumentu.</p> <p> </p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Władysława Szulakiewiczhttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2805Wychowanie chrześcijańskie w rodzinie2025-03-12T09:28:01+01:00Andrzej Grudzińskiandrzej.grudzinski@ignatianum.edu.pl2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Andrzej Grudzińskihttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2794Wychowanie religijne w koncepcji pedagogicznej Ewarysta Estkowskiego (1820–1856)2025-03-05T11:04:20+01:00Ryszard Skrzyniarzryszard.skrzyniarz@akademiazamojska.edu.pl<p>Wywodzący się z Wielkopolski Ewaryst Estkowski (1820–1856) uważał, że najważniejszym zadaniem w wychowaniu dzieci jest nauka religii, czytania, pisania, liczenia,<br />historii własnej Ojczyzny, geografii i rysunku oraz wychowania fi zycznego. Na tych filarach oparł swój szczegółowy program wychowania dzieci, które miało być wychowaniem<br />patriotyczno-religijno-moralnym. Naukę religii postrzegał on jako podstawę całej zdobywanej przez ucznia wiedzy, a głównym zadaniem procesu wychowania powinno być wykreowanie człowieka dobrego, prawego, kochającego Boga, bliźniego i swoją ojczyznę, czyli Polskę – państwo, o którym marzył, podobnie jak inni Polacy tamtych czasów.</p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Ryszard Skrzyniarzhttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2786Pedagogika dla katechetów2025-05-29T09:34:07+02:00Władysława Szulakiewiczwladyslawa.szulakiewicz@ignatianum.edu.pl<p>Celem artykułu jest ukazanie działalności i poglądów ks. Teofila Łękawskiego na znaczenie wiedzy pedagogicznej w kształceniu katechetów. Ks. Łękawski był katechetą, pedagogiem, dyrektorem seminarium nauczycielskiego i seminarium duchownego. W prezentowanych rozważaniach przedstawiono zagadnienia dotyczące: działalności ks. Łękawskiego, jego poglądów na istotę katechezy i jej związek z innymi dyscyplinami oraz jego koncepcji wiedzy pedagogicznej niezbędnej w kształceniu katechetów. Przedstawienie podjętego tematu jest o tyle ważne, że ks. Łękawski, ukazując związek wiedzy pedagogicznej z katechetyką, odwołuje się nie tylko do ówczesnej wiedzy pedagogicznej, ale i bogatego własnego doświadczenia i długoletniej praktyki pedagogicznej.</p> <p> </p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Władysława Szulakiewiczhttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2762Wychowawczo-oświatowe idee w wybranych pismach Józefa Sebastiana Pelczara (1842–1924)2025-03-01T16:39:04+01:00Monika Kupczewskamonika.kupczewska@kul.pl<p>Józef Sebastian Pelczar, jako profesor i rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz biskup diecezji przemyskiej, miał istotny wpływ na rozwój edukacji i wychowania na ziemiach polskich. Artykuł przedstawia jego poglądy na temat wychowania, ukazując go jako zwolennika religijno-moralnego modelu edukacji, w którym kluczową rolę odgrywały wartości moralne i duchowe. W swoich pracach pisarskich oraz publicznych wystąpieniach Pelczar promował ideę kształcenia młodzieży w duchu katolickim, rozwijając zarówno ich intelekt, jak i moralność. Niniejszy tekst jest próbą syntetycznej prezentacji jego poglądów i myśli na temat wychowania, opierając się na jego spuściźnie pisarskiej oraz mało znanych tekstach zdeponowanych w Archiwum Głównym Służebnic Najświętszego Serca Jezusowego w Krakowie, w zespole Archiwum Józefa Sebastiana Pelczara, zawierającym komplet publikacji tego autora.</p> <p> </p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Monika Kupczewskahttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2785Myśl edukacyjna ks. Aleksandra Pechnika (1854–1935) 2025-05-29T09:34:16+02:00Andrzej Grudzińskiandrzej.grudzinski@ignatianum.edu.pl<p>Artykuł ma charakter analityczny. Jego przedmiotem są poglądy edukacyjne ks. Aleksandra Pechnika (1854–1935), ujęte w aspekcie specyfiki teoretycznej i historycznej. Zaprezentowane analizy odnoszą się do wybranego dorobku publicystycznego pedagoga z lat 1875–1907, kiedy był nauczycielem gimnazjalnym w kolejnych szkołach w Krakowie, Nowym Sączu, Tarnowie i Lwowie. Celem artykułu jest przedstawienie myśli edukacyjnej, odnoszącej się do realiów szkoły gimnazjalnej w Galicji na przełomie XIX i XX w. Podjęto w nim próbę omówienia następujących zagadnień – rysu biograficznego ks. Aleksandra Pechnika, jego zapatrywań na kształcenie i wychowanie w szkole średniej oraz podkreślenie roli nauczyciela w edukacji.</p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Andrzej Grudzińskihttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2804Małżeństwo i rodzina w twórczości Kazimierza Bisztygi SJ (1869–1938)2025-03-14T20:42:07+01:00Anna Królikowskaanna.krolikowska@ignatianum.edu.pl<p>Celem artykułu jest rekonstrukcja poglądów Kazimierza Bisztygi na temat małżeństwa i rodziny na podstawie tekstów opublikowanych na łamach „Głosów Katolickich” – wysokonakładowego czasopisma, które ukazywało się od 1900 r. do wybuchu II wojny światowej. W tym okresie dokonywał się proces laicyzacji zapoczątkowany głównie w krajach Europy Zachodniej, zwłaszcza we Francji. W niepodległej Polsce procesy laicyzacyjne widoczne były w aspiracjach do utworzenia świeckiej szkoły. W ówczesnych dążeniach do stworzenia szkoły bezwyznaniowej widział jezuicki publicysta Bisztyga ogromne zagrożenie. Proces laicyzacji przenikał również do instytucji małżeństwa poprzez wprowadzenie ślubów cywilnych i dopuszczalność rozwodów. Podjął więc Bisztyga pracę nad uświadamianiem zagrożeń dla rodzin katolickich, jakie płynęło z tych dwóch źródeł: świecka szkoła bez nauczania religii i bez praktyk religijnych oraz śluby cywilne i możliwość rozwodów. W odpowiedzi na te zagrożenia Bisztyga dał wykładnię chrześcijańskiego rozumienia małżeństwa i rodziny. Zawarł je w broszurach: <em>Małżeństwo</em>, <em>Rozwody</em> i <em>Upominek dla rodzin</em>.</p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Anna Królikowskahttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2772Religijność dziecka w twórczości Janusza Korczaka i Joanny Kulmowej2025-05-29T09:34:35+02:00Urszula Chęcińskaurszula.checinska@usz.edu.pl<p>Religijność dziecka odgrywa ważną rolę w holistycznym podejściu do edukacji, w której istotną rolę pełnią wychowanie do modlitwy i umiejętnie prowadzona katecheza. Pamięć o własnym dzieciństwie uzyskała swoje odzwierciedlenie w autobiograficznej materii oryginalnych „modlitw” Janusza Korczaka i lirycznych „modlitewek” Joanny Kulmowej. Wychowanie do modlitwy według Korczaka i Kulmowej wiąże się z reinterpretacją religijną „momentów wychowawczych”, obecnych w szczególny sposób w utworze Korczaka <em>Sam na sam z Bogiem. Modlitwy tych, którzy się nie modlą</em> czy w <em>Garbatej modlitwie</em> i <em> Różnych takich modlitewkach </em>Kulmowej. Utwory te znajdują się na „skrzyżowaniu religijnych dróg” Korczaka i Kulmowej, potwierdzają wagę duchowości dziecięcej, skuteczności modlitwy w wychowaniu moralnym, wspólnotowym i eklezjalnym. Korczakowskie <em>Modlitwy</em> i <em>Różne takie modlitewki</em> Kulmowej to, zdaniem autorki, najdoskonalszy przykład połączenia na najwyższym poziomie pedagogiki religii z pedagogiką kultury. Niniejszy artykuł jest egzemplifikacją tego faktu, propozycją uwzględnienia ekumenicznych <em>Modlitw</em> Korczaka i <em>Modlitewek</em> Kulmowej w katechetycznym modelu wychowania, w którym ważną rolę odgrywa hermeneutyczne rozumienie praktyki nauczania i wychowania religijnego.</p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Urszula Chęcińskahttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2767Historyczno-systemowy projekt pedagogiki Zygmunta Kukulskiego (1890–1944)2025-02-12T20:09:10+01:00Arkadiusz Jabłońskiarkadiusz.jablonski@kul.plPiotr Magierpiotr.magier@kul.pl<p class="western"><span style="font-size: medium;"><span lang="en-US">Przedmiotem artykułu jest koncepcja pedagogiki opracowana przez Zygmunta Kukulskiego i ujęta w aspekcie jej specyfiki historycznej i teoretycznej.Wybór tematu jest o tyle istotny, że dotyczy jednej z pierwszych, pionierskich polskich koncepcji pedagogicznych okresu międzywojennego. Jest ona ponadto wytworem pedagoga mało znanego współczesnemu środowisku pedagogicznemu w Polsce. Kukuski uwzględnia w niej zarówno odniesienie do współczesnego mu dorobku nauk przyrodniczych, filozofii, jak i historii, traktując je jako źródło dla formułowania celów, metod oraz treści wychowania. Co istotne, Kukulski porusza także problematykę wychowania narodowego. Formułuje postulaty dotyczące zmiany polskiego charakteru narodowego, umieszczając je w kontekście uniwersalnych prawidłowości społecznych, kulturowych i edukacyjnych.</span></span></p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Dr hab. Prof. KUL, Piotr Magierhttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2795Ks. Edward Nitka – animator społeczności lokalnej i sztuki ludowej2025-04-01T15:48:56+02:00Beata Cyboranbeata.cyboran@uken.krakow.pl<p>Prezentowany artykuł ukazuje dzieło księdza Edwarda Nitki, jakim był rozwój aktywności twórczej mieszkańców Paszyna. Praca duszpasterska w tej parafii zaowocowała bowiem powstaniem unikatowego ośrodka sztuki ludowej, w którym w szczytowym momencie tworzyło ponad 120 artystów nieprofesjonalnych. Zaangażowanie kapłana doprowadziło do odkrycia talentu rzeźbiarskiego wśród mieszkańców, który dzięki staraniom księdza Nitki rozwinął się na niespotykaną wcześniej skalę. Paszyn stał się w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku fenomenem zadziwiającym zarówno badaczy, jak i kolekcjonerów sztuki nieprofesjonalnej z Polski i zagranicy, a prace miejscowych twórców trafiły do licznych muzeów i kolekcji prywatnych. Ksiądz Nitka przez wiele lat dokumentował rozwój ruchu artystycznego w parafii prowadząc „Kronikę ekspozycji paszyńskiego talentu”, która stanowi obecnie cenne źródło wiedzy o tym ciekawym zjawisku. Dzięki charyzmie i zaangażowaniu duszpasterz stał się wzorem animatora lokalnej sztuki ludowej, a jego działalność możemy dziś analizować zarówno z perspektywy animacji kultury, jak i takich zjawisk w sztuce, jak Art Brut, czy arteterapia.</p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Beata Cyboranhttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2590Nauczyciel w żywiole wiary – Czesław Stanisław Bartnik2025-02-22T00:26:41+01:00Ryszard Kozłowskiryszard.kozlowski.pl@gmail.com<p style="font-weight: 400;">Prezentowany tekst dotyczy wybranych aspektów twórczości ks. prof. Czesława Bartnika. Koncentruję się na trzech obszernych zagadnieniach: nauka o osobie i jaźni człowieka (opracowana w ramach systemu personalistycznego), rola i znaczenie wartości w życiu człowieka (prawda, dobro, rozumność) oraz godność osoby ludzkiej. W przestrzeni publicznej każdy z tych tematów jest dyskutowany, wywołuje liczne spory, a przede wszystkim inspiruje do myślenia w zakresie pedagogiki, edukacji, filozofii i teologii. W tym znaczeniu twórczość Księdza Profesora jest do dziś aktualna.</p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Ryszard Kozłowskihttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2798Ojciec prof. Władysław Kubik SJ – katechetyk i pedagog religii2025-03-27T10:27:51+01:00Andrzej Paweł BIEŚandrzej.bies@ignatianum.edu.plBeata Topij-Stempińskabeata.topij@ignatianum.edu.pl<p>Transformacja ustrojowa w Polsce umożliwiła wszechstronny i interdyscyplinarny rozwój badań nad pedagogiką religii, których jednym z prekursorów jest Władysław Kubik, jezuita, profesor, rektor, pedagog i katechetyk, założyciel Instytutu Kultury Religijnej i Sekcji Pedagogiki Religijnej w Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie. Niewątpliwie to on, obok Jerzego Bagrowicza, Bogusława Milerskiego, Romualda Niparko i Cypriana Rogowskiego, wniósł istotny wkład w rozwój pedagogiki religii w Polsce, rozszerzając przedmiot badań tej subdyscypliny na ogół procesów edukacji i socjalizacji religijnej. Podjętym przez nas celem badań jest przybliżenie drogi życiowej oraz biografii pedagogicznej profesora Władysława Kubika SJ – prekursora i przedstawiciela pedagogiki religii w Polsce.</p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Andrzej Paweł BIEŚhttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2744Wychowanie religijne w rodzinie w badaniach ks. Józefa Wilka (1937–2003)2025-03-01T01:02:28+01:00Anna Błasiakanna.blasiak@ignatianum.edu.pl<p>Ksiądz Józef Wilk (1937–2003) jako salezjanin i profesor nadzwyczajny KUL w wyjątkowy sposób wiązał działalność duszpasterską i posługę kapłańską z pracą naukowo-dydaktyczną na rzecz rodziny, którą ujmował jako podstawowe i pierwsze środowisko życia i rozwoju oraz szczególne miejsce przekazu wiary kolejnym pokoleniom. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie przebiegu procesu wychowania religijnego dziecka w rodzinie w ujęciu ks. prof. Józefa Wilka, który jest integralną częścią całego procesu wychowania. Problem główny niniejszego opracowania sprowadza się do pytania, jaka jest specyfika, etapy oraz uwarunkowania wychowania religijnego dziecka w rodzinie w badaniach Józefa Wilka. Metodą jego rozwiązania jest analiza wybranych tematycznie tekstów źródłowych oraz analiza literatury przedmiotu. Proces wywodu rozpoczęto od przedstawienia biogramu księdza Wilka, a następnie zaprezentowano założenia koncepcyjne profesora w obszarze religijnego wychowania dziecka w rodzinie oraz scharakteryzowano fazowy przekaz wiary w tym środowisku w ujęciu autora.</p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Anna Błasiakhttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2793Pedagogiczne przesłanie w życiu i działalności błogosławionego Carla Acutisa2025-05-29T09:33:56+02:00Małgorzata Łobaczmalgorzata.lobacz@akademiazamojska.edu.pl<p>Artykuł ma na celu przybliżenie postaci Carla Acutisa – „Bożego influencera” i pedagogicznego przesłania jego działalności ewangelizacyjnej. Błogosławiony chłopiec, wychowany w Mediolanie, jest inspiracją dla młodzieży żyjącej w pluralistycznym świecie wartości i światopoglądów, odczuwającej coraz większe zagubienie w sferze moralnej i duchowej. Życie Carla Acutisa ukazuje, że w dzisiejszych czasach można dostrzec filary, na których warto się oprzeć oraz wzory osobowe, które mogą wskazać właściwy kierunek życia – oparty na miłości, szacunku dla innych, wrażliwości na cierpienie osób biednych i pokrzywdzonych. Liczne zaangażowania Błogosławionego sprowadzały się przede wszystkim do działalności ewangelizacyjnej, która wnosi cenne implikacje pedagogiczne, jak wychowanie do wartości, wskazywanie wzorów osobowych, promowanie dobra czy przestrzeganie przed niemoralnym życiem.</p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Małgorzata Łobaczhttps://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2776Droga do kapłaństwa w narracjach osób duchownych2025-05-29T09:34:26+02:00Katarzyna Sygulskakatarzyna.sygulska@up.krakow.plJoanna Wnęk-Gozdekjoanna.wnek-gozdek@up.krakow.plArtur Fabiśarturfabis@wp.plRoman Soleckiroman.solecki@up.krakow.pl<p>Artykuł przedstawia wyniki badań empirycznych na temat drogi do kapłaństwa. Celem badań było poznanie i zrozumienie doświadczeń osób duchownych rekonstruowanych w ich narracjach biograficznych. Materiał badawczy stanowiły wywiady z czterema osobami duchownymi. Analiza wyników badań zawiera takie obszary, jak: rodzina jako środowisko wychowawcze, osoby znaczące, doświadczanie duchowości, droga do kapłaństwa, punkty zwrotne, kryzysy i trudności.</p>2025-05-23T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Sygulska, Joanna Wnęk-Gozdek, Artur Fabiś, Roman Solecki