Biografistyka Pedagogiczna https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp <p>Czasopismo "Biografistyka Pedagogiczna" ukazuje się od 2016 r. Jest periodykiem naukowym, forum wymiany myśli dla badaczy reprezentujących różne dziedziny wiedzy (nauki społeczne, nauki humanistyczne, nauki teologiczne), a zajmujących się badaniem biografii i ukazywaniem ich w aspektach pedagogicznych, edukacyjnych i wychowawczych.</p> pl-PL Sun, 31 Dec 2023 00:00:00 +0100 OJS 3.3.0.11 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Ksiądz Walerian Kalinka – zmartwychwstaniec, historyk, emigrant https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2335 <p><span class="HwtZe" lang="pl"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">W artykule omówiono życie i twórczość Waleriana Kalinki na podstawie materiałów archiwalnych.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Kalinka urodził się w Bolechowicach w 1826 r. Po ukończeniu studiów na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego brał udział w pracach redakcji „Czasu” od 1849 r. Podczas emigracji do Paryża rozpoczął współpracę</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">z generałem Władysławem Zamojskim, pracując jednocześnie nad skompletowaniem materiałów do książki pt. Galicja i Kraków pod zaborem austriackim.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Powracając do Paryża po wojnach krymskich, Kalinka aktywnie uczestniczył w życiu politycznym obozu Hôtel Lambert.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Po powstaniu styczniowym powrócił do szeroko zakrojonej pracy badawczej, której owocem były publikacje uważane za fundament krakowskiej szkoły historycznej.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Za radą księdza Semenenki Kalinka zdecydowała się wstąpić do zgromadzenia.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Jednocześnie kontynuował pracę nad swoim dziełem Sejm Czteroletni, mając bardzo szeroką perspektywę, jaką umożliwiły mu kwerendy w wielu archiwach europejskich.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">W październiku 1885 ukończył drugi tom Sejmu Czteroletniego, jednak ciągle pogarszający się stan zdrowia nie pozwolił mu dokończyć dzieła.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Ksiądz Walerian Kalinka zmarł 15 grudnia 1886 r. W tekście analizowano życie Kalinki, jego poglądy polityczne i związek ze Zgromadzeniem Zmartwychwstańców na podstawie przekazów historycznych i twórczości głównego bohatera.</span></span></span></p> Piotr Biliński Prawa autorskie (c) 2023 Biografistyka Pedagogiczna https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2335 Sat, 30 Dec 2023 00:00:00 +0100 Kontakty Antoniego Patka ze zmartwychwstańcami https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2326 <p>Antoni Patek przyszedł na świat w 1812 r. na Lubelszczyźnie. Jako żołnierz wziął udział w powstaniu listopadowym. Po jego upadku udał się na emigrację. W 1835 r. osiadł w Szwajcarii Versoix koło Genewy. Tam też poznał innego polistopadowego emigranta – zegarmistrza Franciszka Czapka. W 1839 r. Patek i Czapek zawiązali spółkę produkującą zegarki Patek, Czapek et C<sup>ie</sup>. Firma skupiała się głównie na zaopatrywaniu polskiej klienteli. Dlatego też ich zegarki były zdobione wizerunkami polskich królów, książąt, portretami bohaterów narodowych i motywami religijnymi. W 1845 r. Patek zerwał współpracę z Czapkiem. Niedługo później podjął współpracę z innym zegarmistrzem – Adrienem Philippem, jednym z wynalazców systemu nastawczo-naciągowego, oraz dysponującym znacznymi środkami finansowymi rodakiem Wincentym Gostkowskim. Z biegiem czasu grono klientów wytwórni poszerzało się. Prócz zaangażowanych w działalność patriotyczną Polaków, zegarki kupowali też politycy, przywódcy państw, ówcześni artyści i przedsiębiorcy.</p> <p> Jeden z wyrobów Patka przechowywany jest w zbiorach muzealnych Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego. Jak wynika z zachowanych materiałów, należał do ks. Piotra Semenenki.</p> <p> Patek nawiązał kontakty ze zmartwychwstańcami w latach trzydziestych XIX w., za sprawą Walerego Wielogłowskiego, sekretarza i jednego z najbliższych towarzyszy założyciela zgromadzenia – ks. Bogdana Jańskiego. W 1839 r. Wielogłowski udał się do Genewy, by namówić kuzyna – Ludwika Popiela, do wsparcia popadającego w coraz większe kłopoty finansowe przedsięwzięcia ks. Jańskiego. Tam też poznał Patka, który jako gorliwy katolik szybko uległ jego wpływom ewangelizacyjnym.</p> <p> Antoni Patek z miejsca stał się wiernym dobroczyńcą i przyjacielem ojców założycieli zgromadzenia. Potwierdzenie zażyłości można znaleźć w zachowanym do dziś zbiorze ich korespondencji. Z jednej strony jest to ciekawe świadectwo wiary Patka, z drugiej zaś – potwierdzenie ich zaangażowania w niesienie pomocy potrzebującym rodakom.</p> Beniamin Czapla Prawa autorskie (c) 2023 Biografistyka Pedagogiczna https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2326 Sat, 30 Dec 2023 00:00:00 +0100 Z Zimna do Rzymu – krótka opowieść o życiu zmartychwstańca ks. Waleriana Damazego Przewłockiego https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2369 <p>Artykuł poświęcony jest sylwetce ks. Waleriana Przewłockiego CR, który urodził się w 1828 r. na ziemi lubelskiej. Po uzyskaniu matury w gimnazjum lubelskim (1847) brał czynny udział w armii węgierskiej w czasie powstania 1848 r. i w armii tureckiej oraz francuskiej w wojnie krymskiej przeciwko Rosji (1853-1856). Pracował w charakterze inżyniera w Anglii i Francji. Organizował oddziały mające walczyć w powstaniu styczniowym. Po niepowodzeniu z tym związanym osiadł w Górze koło Śremu w domu Cezarego Platera, gdzie doświadczył głębokiego nawrócenia. Nieoczekiwanie wyjechał do Rzymu i wstąpił do zmartwychwstańców w 1865 roku. Pierwsze śluby złożył u nich rok później, a święcenia kapłańskie przyjął w 1867 r. Po obronie doktoratu (1868) został wysłany do Galicji, gdzie poszukiwał miejsca do osiedlenia się zgromadzenia. Objął funkcję kapelana niepokalanek w ich klasztorze w Jazłowcu (1869-1874). Po powrocie do Rzymu został Prokuratorem Generalnym. W roku 1883 mianowano go przełożonym misji bułgarskiej w Adrianopolu. Po śmierci o. Semenenki XI Kapituła Generalna w styczniu 1887 roku wybrała go dożywotnim Przełożonym Generalnym zgromadzenia. Zmarł w Rzymie 7 V 1895 r. W Archiwum Generalnym pozostała jego bogata spuścizna epistolograficzna i pamiętnikarska.</p> ks. Maciej Gawlik CR Prawa autorskie (c) 2023 Biografistyka Pedagogiczna https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2369 Sat, 30 Dec 2023 00:00:00 +0100 Hieronim Kajsiewicz – dom, marzenia, powołanie https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2334 <p>Hieronim Kajsiewicz (1812-1873) to niezwykła postać dziejów Polski i Kościoła XIX wieku, gorliwy kapłan i zakonnik, patriota, współzałożyciel Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego. Był mądrym i odważnym przełożonym generalnym, zupełnie wyjątkowym kaznodzieją - „Skargą XIX wieku”, kierownikiem dusz wielu wielkich Polek i Polaków, pisarzem religijnym, obrońcą Kościoła, papieża i rodziny, współtwórcą filozofii i teologii narodu oraz systemu wychowawczego zmartwychwstańców. Urodził się 7 grudnia 1812 roku w Słowikach na Litwie i wychowywał się w rodzinie głęboko religijnej oraz patriotycznej.</p> <p> We wczesnej młodości miał zupełnie inne play i marzenia na życie. Jego droga do pierwszej wspólnoty zmartwychwstańców miała swoje etapy, a pierwszy z nich zamyka wydanie jego „Sonetów” w Paryżu w 1833 roku, w których dał wyraz swoim przeżyciom z czasów powstania listopadowego i pierwszych miesięcy pobytu na emigracji, szczególnie w Paryżu.</p> <p> Uczył się w Rosieniach, a potem w Sejnach, gdzie w 1829 roku zdał maturę. Tam znacznie rozwinął swoje talenty, był niezwykle zdolny literacko i bardzo ambitny. Po maturze rozpoczął studia w Warszawie na Wydziale Prawa i Administracji. Z zamiłowania zaś do literatury i sztuk pięknych chodził na dodatkowe wykłady Kazimierza Brodzińskiego i Ludwika Osińskiego. Im też dawał do recenzji swoje utwory, za które bardzo go chwalili i pomagali mu je publikować w warszawskiej prasie literackiej. Kajsiewicz był również tłumaczem utworów Friedricha Schillera. Młody literat publikował także powiastki i powieści. Jedna z nich przyniosła mu sławę dzięki recenzji Maurycego Mochnackiego. Stawał się coraz bardziej rozpoznawalny w środowisku literackim, dlatego Jan Ordyniec zaproponował mu współpracę, mieszkanie i roczną pensję. Dotąd Kajsiewicz chciał być nie tylko prawnikiem, ale zapragnął być przede wszystkim poetą i publicystą, a nawet założyć własne pismo literackie.</p> <p> W okresie studiów zaprzestał praktyk religijnych i prowadził dość swobodne życie. Kiedy wybuchło powstanie listopadowe przyłączył się do niego bezzwłocznie. I właśnie wydarzenia z powstania zatrzymał w swoich sonetach. Dotyczą one między innymi jego udziału w Gwardii Honorowej przy generale Józefie Chłopickim, wizycie w domu z prośbą o błogosławieństwo od rodziców do walki w powstaniu, a także jego szlaku bitewnego, szczególnie pod Stoczkiem i Nową Wsią. Wiele w tych sonetach wyrazów miłości do najbliższej rodziny i małej ojczyzny na Litwie, a także myśli i przeżyć związanych po krwawej bitwie pod Nową Wsią, gdzie został niemal śmiertelnie ranny i wzięty do carskiej niewoli. Kajsiewicz przeżywał wówczas stan depresji spowodowany przekonaniem, że nie będzie już mógł być „użyteczny dla Ojczyzny”.</p> <p> Kiedy upadło powstanie został internowany w Tczewie, po czym wyruszył na emigrację. Tam nie tylko powrócił do gorliwości religijnej pod wpływem Adama Mickiewicza, ale rozeznał swoje powołanie kapłańskie i zakonne we wspólnocie „Domku Jańskiego”. W 1841 roku przyjął w w Rzymie święcenia kapłańskie rozpoczynając drogę realizacji charyzmatu zmartwychwstańczego.</p> Artur Kardaś CR Prawa autorskie (c) 2023 Biografistyka Pedagogiczna https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2334 Sat, 30 Dec 2023 00:00:00 +0100 Św. Kajetan z Thieny – patron zmartwychwstańców w kontekście charyzmatu zgromadzenia https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2327 <p><span class="HwtZe" lang="pl"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">W artykule skupiono się na postaci drugiego, obok św. Józefa, patrona zakonu zmartwychwstańców: św. Kajetana Thiene.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Patronat św. Kajetana nie był przypadkowy.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Wywodził się to bezpośrednio z klerykalnego charakteru Zgromadzenia, nawiązującego do reform mających na celu odnowę życia zakonnego w Kościele.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Zgromadzenie Kleryków Regularnych powstało na fali ruchu zapoczątkowanego w Kurii Rzymskiej i na dworze papieskim, w kręgu Oratorium Divino Amore w Rzymie, skupiającego zarówno świeckich, jak i duchownych, którzy w duchu doskonałości ewangelicznej</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">gromadzili się, aby się modlić i angażować w różne formy działalności charytatywnej.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Spośród założycieli Kleryków Regularnych do godności ołtarza został wyniesiony jedynie Kajetan z Thiene.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Kult św. Kajetana rozwinął się także w obrębie Zakonu Trynitarzy (Zakon Trójcy Świętej od Odkupienia Niewolników), którzy przejęli go od Teatynów i Ormian lwowskich.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Pomimo patronatu św. Kajetana nad zgromadzeniem zmartwychwstańców, jego wizerunki malarskie i rzeźbiarskie są nieliczne.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Ikonografia ołtarzowa skupia się na tematyce Zmartwychwstania Najświętszej Maryi Panny i św. Józefa.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Bogata ikonografia św. Kajetana, wciąż nie w pełni rozpoznana ze względu na pomylenie z innymi świętymi, charakteryzującymi się podobnymi atrybutami, w XIX wieku praktycznie zanikła.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Zapewne dlatego, mimo wyraźnych nawiązań do charyzmatu świętego w pismach założycieli zmartwychwstańców, jak zauważono powyżej, jego wizerunki nie trafiły na ołtarze ani do programów ikonograficznych kościołów.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Warto uwzględnić ten aspekt przy projektowaniu nowych elementów zdobniczych czy kształtowaniu programów ideowych współczesnych świątyń.</span></span></span></p> Piotr Kondraciuk Prawa autorskie (c) 2023 Biografistyka Pedagogiczna https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2327 Sat, 30 Dec 2023 00:00:00 +0100 Zygmunt Krasiński i zmartwychwstańcy o polityce polskiej i rewolucji https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2328 <p>Artykuł przedstawia zarys analizy podobieństw myśli politycznej Zygmunta Krasińskiego (1812–1859), romantycznego wieszcza, i refleksji na temat polityki najwybitniejszych przedstawicieli Zgromadzenia Zmartwychwstania Pana Naszego Jezusa Chrystusa. Autor podkreśla, że Krasiński wysoko oceniał pracę na niwie duszpasterskiej i narodowej zmartwychwstańców, darząc ich wielkim zaufaniem. Prowadził z nimi regularną korespondencję (z księżmi A. Jełowickim i H. Kajsiewiczem), która ujawnia istotne podobieństwa światopoglądowe poety i duchownych. Zarówno Krasiński, jak i zmartwychwstańcy dostrzegali w religii katolickiej fundament polskości, rozumianej jako wspólnota ducha i kultury. Zachowanie tej wspólnoty poprzez wierność katolickiej tożsamości narodu polskiego było – podkreślali zgodnie Krasiński i zmartwychwstańcy – warunkiem <em>sine qua non</em> odzyskania przez naród polski niepodległości politycznej. Na tej drodze istniało jednak poważne zagrożenie – rewolucja. Jak podkreślał autor <em>Nie-Boskiej komedii</em>, rewolucja zagrażała Polsce zarówno od zachodu (prądy radykalne inspirowane antychrześcijańskim dziedzictwem rewolucji francuskiej), jak i od wschodu (Rosja jako zinstytucjonalizowany przewrót rewolucyjny). Ten sposób analizowania zagrożenia rewolucyjnego był podzielany przez zmartwychwstańców, adresatów listów poety.</p> Grzegorz Kucharczyk Prawa autorskie (c) 2023 Biografistyka Pedagogiczna https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2328 Sat, 30 Dec 2023 00:00:00 +0100 Badacze ukraińscy o Tomaszu Oskarze Sosnowskim – synu ziemi wołyńskiej https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2329 <p><span class="HwtZe" lang="pl"><span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Twórczość rzeźbiarska Tomasza Oskara Sosnowskiego (1812-1886), polskiego artysty urodzonego w Nowołynie na Wołyniu (obecnie Ukraina), od dawna nie budziła zainteresowania ani ukraińskich historyków, ani historyków sztuki.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Pierwsze artykuły naukowe i popularnonaukowe dotyczące artysty ukazały się dopiero w latach dziewięćdziesiątych XX w. pod redakcją Jarosławy Bondarczuk.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Jednak ani ona, ani inni badacze nie znali daty urodzenia Sosnowskiego.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">W 2012 r. Mykoła Bendiuk na podstawie odkrycia Igora Teslenki opublikował książeczkę, w której podał, że urodził się w grudniu 1812 r. Ujawnienie Bendiuka zawiera jednak cały szereg nieścisłości i błędów merytorycznych, spowodowanych zbyt liberalną interpretacją niezweryfikowanych informacji przez autora.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Z kolei w latach 2015 i 2022 malarz i pisarz Walerij Wojtowycz samodzielnie opublikował dwa wydania swojej książki o Sosnowskim.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Są to pierwsze tak obszerne i znaczące książki w języku ukraińskim, w całości poświęcone artyście.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Niestety te (zwłaszcza pierwsze) charakteryzują się skrajnym nacjonalizmem, a treść merytoryczna i interpretacyjna jest więcej niż nierzetelna i wprowadzająca czytelnika w błąd.</span></span> <span class="jCAhz ChMk0b"><span class="ryNqvb">Niemniej jednak pierwszy krok został zrobiony i być może już niedługo ukraińscy autorzy będą zachęcani do większego obiektywizmu w pisaniu o polskich artystach urodzonych na terenach dzisiejszej Ukrainy.</span></span></span></p> Lechosław Lameński Prawa autorskie (c) 2023 Biografistyka Pedagogiczna https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2329 Sat, 30 Dec 2023 00:00:00 +0100 Kapłani, artyści i kacerze, czyli spotkania zmartwychwstańców z Wojciechem Kornelim Stattlerem i Adamem Mickiewiczem w Rzymie i Paryżu https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2372 <p>Artykuł rozważa różne postawy ideowe wśród Wielkiej Emigracji, reprezentowanej przez grono przyjaciół Adama Mickiewicza – malarza Wojciecha Kornelego Stattlera oraz Zgromadzenia Zmartwychwstańców, zwłaszcza o. Hieronima Kajsiewicza i o. Piotra Semenenkę. Punktem wyjścia dla prezentacji postaw jest odkryty podczas inwentaryzacji i dokumentacji kolekcji sztuki Zakonu Zmartwychwstańców w Rzymie obraz ukazujący <em>Chrzest Chrystusa w Jordanie</em>, w którym Jan Chrzciciel ma rysy Adama Mickiewicza. Obraz został przypisany Stattlerowi, w wyniku analizy <em>oeuvre </em> i prześledzenia kontaktów malarza z Mickiewiczem. Takie wyobrażenie chrztu Chrystusa zostaje powiązane z mesjanizem, a później również towianizem Mickiewicza i jego oddziaływaniem na emigrację. W tym kontekście zostały ukazane postawy zmartwychwstańców, którzy zaangażowali się w zwalczanie towianizmu. Nie rezygnowali jednak z próby „odzyskania” poety dla sprawy polskiej i przechowywali pamięć o poecie.</p> Maria Nitka Prawa autorskie (c) 2023 Biografistyka Pedagogiczna https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2372 Sat, 30 Dec 2023 00:00:00 +0100 Aleksander Jełowicki (1804–1877) – nieprzeciętny wśród nieprzeciętnych https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2333 <p>Kluczem do poznania Aleksandra Jełowickiego są teksty źródłowe wybrane spośród dokumentów osobistych prezentowanej postaci. Zastosowano metodę specjalistycznego odczytywania dokumentów – tekstów intymnych oraz metody filologiczne (spojrzenie na autora jako twórcę-rekonstruktora świata przedstawionego, narratora i bohatera; konteksty biograficzne, historyczne, osobiste itp.). Jełowicki był przygotowywany do aktywnego życia w świecie, który wybierze i który zostanie mu „przeznaczony”. Dorastał do epoki wielkich zmian jako człowiek uczący się i korzystający z najnowszych osiągnięć cywilizacyjnych Wychowywał się w poważanej i zamożnej rodzinie, w duchu głębokiego patriotyzmu i postaw obywatelskich; nawyki intelektualne wyrabiał w szkołach w Winnicy; zdobył wykształcenie filozoficzne; odebrał także wykształcenie kulturalne „światowca” (podróże, opera, nauka języków obcych, wartość języka ojczystego, bogate życie towarzyskie, aktywność obywatelska, w tym udział w powstaniu listopadowym itp.). Żywiołem Jełowickiego byli ludzie – w <em>Moich wspomnieniach</em> wymienia około 600 osób. Ideowo i duchowo bliscy byli jemu: Kazimierz Brodziński, Maurycy Mochnacki, Cyprian Kamil Norwid; wydawca Adama Mickiewicza; portrecista „ostatnich” z mijającej epoki. Wierzył, że od decyzji i konsekwencji w działaniu jednego człowieka mogą zależeć wielkie rzeczy (przykład Tadeusza Czackiego, założyciela Liceum Krzemienieckiego). Jełowicki był człowiekiem przestrzeni, który myśli i widzi przestrzennie. Zdobywanie szczytów górskich uczyło go budowania dalekosiężnych wizji, dostrzegania perspektyw i niebezpieczeństw w zadaniach. Wszędzie widział doskonałość Boga i Jego pomoc, na którą człowiek musi być jednak przygotowany. Głównym celem jego kapłaństwa było ratowanie grzeszników, zwłaszcza inteligentów (spowiadał Fryderyka Chopina przed śmiercią i pomógł w nawróceniu), oraz podążanie „najpewniejszą drogą służenia Ojczyźnie w czasach jej utrapienia i niedoli” (w 1843 roku przystąpił do zmartwychwstańców). Był kaznodzieją i organizatorem ośrodków kultury i edukacji w Paryżu i Rzymie; angażował się w popularyzację myśli zmartwychwstańczej i współtworzył koncepcję oddziaływania zgromadzenia na środowiska emigracji polskiej popowstaniowej w różnych częściach świata.</p> Alina Nowak Prawa autorskie (c) 2023 Biografistyka Pedagogiczna https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2333 Sat, 30 Dec 2023 00:00:00 +0100 Ksiądz Eustachy Skrochowski – prekursor muzealnictwa kościelnego https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2383 <p>Eustachy Tomasz Skrochowski urodził się dnia 18 września 1843 roku w Kotowej Woli, koło Tarnobrzega. Pochodził z rodziny ziemiańskiej, jego rodzicami byli Manswert Skrochowski i Salomea z Olszewskich. We Lwowie uczęszczał do szkoły realnej, również we Lwowie, podjął studia w Akademii Technicznej, które ukończył z wynikiem celującym. Dodać należy, że pogłębiał swoją wiedzę w innych ośrodkach europejskich w Wiedniu i w Paryżu, uzyskując dyplom inżyniera.<br>W trakcie pobytu w Paryżu poznał Waleriana Kalinkę, jednego z późniejszych założycieli Zgromadzenia Zmartwychwstańców. Dnia 9 listopada 1870 roku wstąpił do Zgromadzenia Zmartwychwstania Pana Naszego Jezusa Chrystusa. Rok później 30 listopada złożył pierwsze śluby zakonne, a 7 listopada 1874 roku profesję wieczystą. Podjął na Sapienzy studia filozoficzne, zaś teologiczne na Uniwersytecie Gregoriańskim znajdując wielkie uznanie u Kajsiewicza i Semenenki. <br>W tym czasie zaprojektował ołtarz główny oraz piedestał dla XIV wiecznego, siedmioramiennego świecznika do sanktuarium maryjnego w Mentorelli, zrealizowane w latach 1881-1883. Jednak Skrochowski postanowił wystąpić z zakonu, zwolnienie ze ślubów, otrzymał dnia 21 stycznia 1882 r. i rozpoczął pracę w Krakowie, gdzie pracował m.in. jako katecheta, ale także udzielał się czynnie na polu kultury. W roku akademickim 1886/1887 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim otrzymał tytuł dr. habilitowanego w zakresie historii i estetyki.<br>Następnie został zatrudniony na Wydziale Teologicznym UJ, gdzie pracował krótko, bo już od 14 stycznia 1891 r. został profesorem zwyczajnym na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu we Lwowie. temat dotyczący muzeów i konieczności ich zakładania na terenach dawnej Rzeczypospolitej, poruszył Eustachy Skrochowski. <br>Eustachy Skrochowski wykazywał wielkie zainteresowanie starożytnością chrześcijańską, był archeologiem teoretykiem, ale także pierwszym Polakiem, który pisał artykuły poświęcone sztuce wczesnochrześcijańskiej. Koncentrował się na propagowaniu idei muzealnictwa kościelnego i ochrony zabytków. Brał czynny udział w konferencjach poświęconych tym zagadnieniom.</p> <p>&nbsp;</p> dr Beata Skrzydlewska Prawa autorskie (c) 2023 Biografistyka Pedagogiczna https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2383 Sat, 30 Dec 2023 00:00:00 +0100