
Paweł Pasionek1 
Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu

Casus „Polityki”
Tygodniki opinii na rynku czasopism są najbardziej znaczące pod wzglę-

dem odziaływania na opinię publiczną. Czasopisma te mają „za zadanie nie 
tyle informować o wydarzeniach, co nadawać im szerszy kontekst, analizować, 
prezentować opinie”2. Co znamienne, mimo upływu ponad ćwierćwiecza od 
upadku PRL w tej grupie tytułów nadal stabilną pozycję utrzymuje tygodnik 
„Polityka”, który pomimo zakorzenienia w minionym systemie w roku 2014 był 
wiceliderem sprzedaży3.

Tytuł ten powstał w 1957 r. z inicjatywy Sekretariatu Komitetu Centralnego 
Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i miał stanowić przeciwwagę dla tygo-
dnika „Po prostu” (którego redakcja opowiadała się za demokratyzacją i którego 
działalność szybko ukrócono). Swoją działalność „Polityka” zainaugurowała  
27 lutego 1957 r., kiedy to po raz kolejny Józef Cyrankiewicz został premierem. 
Należy również zaznaczyć, iż nowo powołane Wydawnictwo Prasowe „Polity-
ka” zostało włączone w tryby komunistycznego molocha wydawniczego RSW 
„Prasa”, a pierwsza redakcja pisma mieściła się w warszawskim Pałacu Kultury 
i Nauki, będącym swoistym pomnikiem zniewolenia sowieckiego. Redaktorem 
naczelnym „Polityki” został członek KC PZPR i minister szkolnictwa wyższego 
– Stefan Żółkiewski, wcześniej pierwszy redaktor naczelny marksistowskiego 
tygodnika „Kuźnica”. Znamienny był również fakt, iż w skład redakcji weszło aż 
8 członków KC PZPR. Na pierwszej stronie inauguracyjnego numeru tygodnik 
„Polityka” ukazały się dwa ważne artykuły. Tekst pierwszy – „Od Października 
nie ma odwrotu”, mówił o tym, jak ma być budowany „socjalizm, który się lubi” 
po VIII Plenum Komitetu Centralnego PZPR w październiku 1956 r. Drugi na-
tomiast – „Uwagi o wolności politycznej w warunkach dyktatury proletariatu”, 
nakreślał Polakom ramy swobód demokratycznych, ale tylko w kontekście walki 
o władzę klasy robotniczej. Od początku było wiadome, że „Polityka” jest pismem  

1	 Paweł Pasionek – medioznawca, autor licznych publikacji naukowych, publicysta pism 
katolickich, wykładowca WSKSiM w Toruniu.

2	 R. Gluza, Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999, s. 80.
3	 <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polityka-na-czele-e-wydan-tygodnikow-opinii-

wprost-ze-spadkiem-dane-za-2014-rok> [dostęp: 9 III 2015].

Fides, Ratio et Patria. Studia Toruńskie 2/2015
ISSN 2392-1463



33Casus „Polityki”

Etyka w pracy dziennikarza

tzw. frakcji „Puławian” (od nazwy ulicy Puławskiej w Warszawie, na której 
mieszkali główni członkowie tej grupy), zwanej także „Żydami”; to dzięki niej 
Władysław Gomułka doszedł do władzy.

„Polityka” była traktowana jako druga co do ważności, obok „Trybuny Ludu”, 
tuba propagandowa ówczesnej władzy komunistycznej. I jak wówczas zaznaczył 
jej redaktor naczelny Stefan Żółkiewski i jeden z jej czołowych publicystów An-
drzej Werblan, będący także kierownikiem Wydziału Propagandy KC, w notatce 
przesłanej do Sekretariatu KC PZPR:

W naszej sytuacji ideowej trzeba wielu, zwłaszcza młodych, na nowo racjonalny-
mi argumentami marksistowskiej analizy polskiej sytuacji przekonać do marksi-
zmu, socjalizmu, dyktatury proletariatu, współdziałania z obozem socjalizmu4.

W maju 1958 r. nowym redaktorem naczelnym „Polityki” został członek 
KC PZPR Mieczysław Rakowski, który w okresie stanu wojennego miał się 
stać jednym z najbliższych współpracowników gen. Wojciecha Jaruzelskiego. 
W latach 1988–1989 – a więc okresie rozmów Okrągłego Stołu i przełomu po-
litycznego – Rakowski pełnił funkcję premiera i został ostatnim I Sekretarzem 
PZPR. Należy zaznaczyć, że dla zespołu obecnej „Polityki” Rakowski jest nadal 
symbolem, niekwestionowanym autorytetem i wielu czołowych autorów tego 
pisma jest wręcz dumnych, że było członkami – jak sami o sobie mówią – „ban-
dy Rakowskiego”. Co znamienne, w 2015 r. „Polityka” zdecydowała się nawet 
przyznawać coroczną nagrodę imienia Mieczysława Rakowskiego za najlepszą 
pracę magisterską o PRL.

Wracając jednak do historii „Polityki” w okresie PRL, warto podkreślić, że 
rok 1968 – a więc utrata wpływów „Puławian” – pismu nie zaszkodził. Redakcja 
bowiem starała się lawirować między różnymi frakcjami w partii komunistycz-
nej i dzięki wsparciu możnych protektorów w Komitecie Centralnym i Biurze 
Politycznym mogła sobie pozwolić na pewną swobodę w funkcjonowaniu 
w ramach tzw. pluralizmu socjalistycznego. Jak podkreśla Walery Pisarek, 
„wolno było przedstawiać świat w różnych kolorach pod warunkiem, że 
będzie to kolor czerwony”5.

Przez lata przełomu politycznego tygodnik przeprowadził Jan Bijak, członek 
PZPR, który wcześniej był zastępcą Rakowskiego; trudno się zatem dziwić, że 
w tym czasie „Polityka” mocno wspierała wizję podziału władzy preferowaną 
przez komunistów. W pierwszym numerze z 1989 r. pojawia się nawet wywiad 
z Lechem Wałęsą pod znamiennym tytułem: … dlatego musimy się dogadać, 
w którym Wałęsa mówił:
4	 Cyt. za: W. Władyka, Polityka i jej ludzie, Warszawa 2007, s. 11.
5	 W. Pisarek, Zmiana oferty na rynku prasy codziennej, w: Media i dziennikarstwo w Polsce 

1989–1995, pod. red. G. Koppera, I. Rutkiewicza, K. Schliepa, Kraków 1996, s. 42–43.



34 Paweł Pasionek

Etyka w pracy dziennikarza

Nie chcemy obalać władzy. Kompromis leży w naszym wspólnym interesie. Mamy 
razem coś do zrobienia dla Polski. Innej władzy po prostu nie ma. Nie cieszmy 
się i nie płaczmy – takie są dzisiaj realia. Może kiedyś, za trzydzieści lat, to się 
zmieni. Ale to może zmienić jakaś rewolucja, a więc przemoc i krew. Tego nie 
chcę. Na porządku dnia jest interes Polski. To jest sprawa nadrzędna. I dlatego 
musimy się dogadać6.

A sama redakcja „Polityki” deklarowała: „Okrągły Stół jest również powodem 
do satysfakcji i dla nas, i dla zespołu „Polityki”7. Naturalną konsekwencją wcze-
śniejszych wyborów redakcji był fakt, iż na początku III RP redakcja „Polityki” 
nie ukrywała, że nadal bliska jest jej spuścizna po PZPR. I gdy 3 lutego 1990 r. 
z pierwszej strony „Polityki” zniknęło hasło „Proletariusze wszystkich krajów łącz-
cie się!”, redaktor naczelny Jan Bijak tak oto tłumaczył czytelnikom to posunięcie:

[Pismo] nie chce zawężać pola dyskusji na swoich łamach. Chce otworzyć się 
na różnorodne poglądy, a też boi się, że hasło może być używane przez nowe 
formacje, które zechcą się nim legitymować, a redakcji nie będzie na przykład 
z nimi „po drodze”8.

Jednocześnie Bijak stwierdzał wprost:

Stanowiliśmy jakąś część tej wieloletniej pezetpeerowskiej monokultury i byłoby 
dziś hipokryzją, a może nawet śmiesznością, udawanie, żeśmy byli całkiem na 
zewnątrz, niezależni i opozycyjni9.

Również Jerzy Baczyński, redaktor naczelny tego pisma od 1994 r., jasno 
stwierdził:

Dzisiejszy zespół „Polityki” to już bodaj trzecie pokolenie redaktorów tygodnika. 
Nie mamy obowiązku bronić wyborów, jakich dokonywali nasi poprzednicy 
z pokolenia ojców czy dziadków […]. A jednak nie mamy zamiaru odcinać się 
od przeszłości gazety albo – co najłatwiejsze – wybierać z niej te okresy, teksty, 
autorów, z których nietrudno być dziś dumnym”10.

Dlatego w okres III RP pismo weszło z opinią postkomunistycznego i trudno 
się mu było tej opinii pozbyć – chociażby ze względu na skład redakcji. Zwłaszcza 
że zdecydowano, iż w „Polityce” nadal będą mogli pisać ci, którzy w PRL bronili 
systemu. Z czasem pojawiły się również informacje, że czołowi dziennikarze 
pisma mają agenturalną przeszłość. 

6	 Cyt. za: W. Władyka, dz. cyt., s. 94.
7	 Tamże, s. 97.
8	 Tamże, s. 103.
9	 Cyt. za: B. Romiszewska, Nowe czasy „Polityki”, Lublin 2005, s. 17.
10	 <http://archiwum.polityka.pl/art/pol-wieku-razem,361882.html> [dostęp: 17 VIII 2013].



35Casus „Polityki”

Etyka w pracy dziennikarza

Tego typu zarzuty wysunięto wobec Daniela Passenta, który do 1990 r. pełnił 
funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Jak wynika bowiem z dokumentów, był 
on od 1961 r. zarejestrowany jako tajny współpracownik Służby Bezpieczeństwa 
pod pseudonimem „Daniel”, a później „John”11. Sam Passent faktu współpracy 
się wypiera i o swojej przeszłości mówić współcześnie nie chce, sugerując nawet 
pytającym go dziennikarzom, jakoby to oni powinni się dziś wstydzić, zadając tak 
uznanemu (w środowisku mediów tzw. głównego nurtu) dziennikarzowi pytania 
o współpracę ze służbami PRL. W jednej z rozmów tak oto wspominał Passent 
próbę przeprowadzenia z nim wywiadu na ten temat:

[Pytanie] o to, czy byłem czy nie byłem agentem. W końcu go zapytałem, czy 
jest z IPN. Zgoda na udzielenie wywiadu to jest pewnego rodzaju kontrakt: ja 
się zobowiązuję odpowiadać na pana pytania jak najlepiej, ale oczekuję, że pan 
będzie chciał przez ten wywiad przedstawić mnie czytelnikom, a nie niszczyć 
i pognębiać12.

Kontrowersji wokół Passenta nie zmniejszają także opublikowane przez 
niego teksty, w których w okresie pierwszej „Solidarności” – jak pisze Lisiewicz 
– „używał całego dziennikarskiego kunsztu, by zasiać wątpliwości wokół postu-
latów Sierpnia (strajki są szkodliwe, pomysł wolnych sobót – pochopny); groził 
konsekwencjami dążeń niepodległościowych (nie można odebrać komunistom 
władzy w środku Układu Warszawskiego, nie ryzykując rozlewu krwi bratniej)”13. 
I przekonywał, „że w dającej się przewidzieć przyszłości Polska może być tylko 
socjalistyczna, z kierowniczą rolą partii, jak Pan Bóg przykazał”14.

Na łamach „Polityki” Passent bronił także stanu wojennego, który miał być 
„historycznym krokiem” władz komunistycznych, który wedle niego, „powstrzy-
mał upadek kraju”. A winą za stan wojenny obarczał „Solidarność”:

Nikt rozsądny nie będzie np. twierdził, że ponieważ „Solidarność” nie ogłaszała 
stanu wojennego, to jej kierownictwo nie ponosi zań swojej odpowiedzialności15.

Passent aprobował również represje komunistów wobec dziennikarzy:

Zgadzam się z Urbanem, że wiarygodność pewnych ludzi, a także prasy po 13 
grudnia wymagała, aby część aktywu odeszła, aby ludzie najbardziej krótko-
wzroczni i zacietrzewieni, którzy utracili poczucie rzeczywistości i stracili tę 

11	 Zob. szerz. D. Kania, J. Targalski, M. Marosz, Resortowe dzieci. Media, Warszawa 2013,  
s. 103–109.

12	 G. Kopacz, Trwam, „Press” 2011, nr 9, s. 17.
13	 Cyt. za: J.R. Nowak, Chwalca stanu wojennego, „Nasz Dziennik”, 27 XII 2006, s. 11.
14	 Cyt. za: P. Lisiewicz, Dziennikarze z przeszłością, „Niezależna Gazeta Polska” 2006, nr 9,  

s. 8.
15	 Cyt. za: J.R. Nowak, art. cyt., s. 11; P. Lisiewicz, art. cyt., s. 6.



36 Paweł Pasionek

Etyka w pracy dziennikarza

niezbędną dla dziennikarza kwalifikację, usunęli się, niekoniecznie na zawsze, 
ale przynajmniej na czas otrzeźwienia i kaca. Słowem – problem polityczno-ka-
drowy w dziennikarstwie istniał. Ani Urban, ani weryfikanci go nie wymyślili16.

Jerzy Urban zapytany w 2010 r., kim jest dla niego Daniel Passent, odpowie-
dział wprost: „komuchem”17. Jak wspominał w 1989 r. Jerzy Szperkowicz, Passent 
w okresie stanu wojennego „oddawał się wyśmiewaniu własnych kolegów, którzy 
wzgardziwszy szansą bezpiecznej egzystencji pod skrzydłami współsprawcy stanu 
wojennego Mieczysława F. Rakowskiego, opuścili redakcję”18.

Należy podkreślić, iż postawa Passenta jest tak istotna, gdyż jak zauważa 
Jerzy Robert Nowak, to on „po odejściu z »Polityki« M.F. Rakowskiego stał się 
faktycznym »mózgiem« tej redakcji w latach 80. i na początku lat 90.”19

Dziś Passent wyraźnie podtrzymuje swoje poglądy z okresu PRL. W 2011 r. 
stwierdził:

Nie jest jednak tak, że poniosłem klęskę, bo nawet jeszcze dziś przynajmniej 
połowa naszego społeczeństwa w badaniach opinii publicznej wypowiada się 
pochlebnie o generale Jaruzelskim i stanie wojennym20.

Oskarżenia o działalność agenturalną nie ominęły także Jerzego Baczyń-
skiego – od 1994 r. redaktora naczelnego tygodnika „Polityka”. Baczyński, jak 
wynika z dokumentów zgromadzonych w archiwach Instytutu Pamięci Naro-
dowej, w 1981 r. przed wyjazdem do Francji został zarejestrowany jako kontakt 
operacyjny „Bogusław”, a SB interesowało się nim już kilka lat wcześniej, gdy 
występował pod swoim pierwotnym nazwiskiem – Sroka21. Baczyński jednakże, 
pomimo istniejącej dokumentacji potwierdzającej jego współpracę ze służbami 
specjalnymi PRL, zaprzeczył temu, stwierdzając, że nigdy nie był „ani tajnym, 
ani jawnym, ani świadomym współpracownikiem żadnej ze służb PRL”22. A po-
danie do wiadomości publicznej informacji o jego współpracy z SB skomentował 
w następujący sposób:

[…] to był podły haft, motywowany względami konkurencyjnymi i politycznymi, 
bo jako „Polityka” drwiliśmy z ówczesnego szaleństwa lustracyjnego23.

16	 Cyt. za: J.R. Nowak, art. cyt., s. 11.
17	 Zob. D. Kania, J. Targalski, M. Marosz, dz. cyt., s. 106, 184.
18	 Cyt. za: J.R. Nowak, art. cyt., s. 11.
19	 Tamże, s. 12.
20	 G. Kopacz, Trwam, wyd. cyt., s. 20.
21	 Zob. D. Kania, J. Targalski, M. Marosz, dz. cyt., s. 122–126.
22	 J. Baczyński, Kto i z kim współpracował, „Polityka” 2008, nr 5, s. 106; zob. też D. Kania, 

Podwójne życie Bogusława, „Wprost” 2008, nr 4, s. 34.
23	 G. Kopacz, Pazerny na opinie, „Press” 2010, nr 9, s. 27.



37Casus „Polityki”

Etyka w pracy dziennikarza

Co znamienne, przypadki Passenta i Baczyńskiego nie są odosobnione w re-
dakcji „Polityki”24. Warto zwrócić również uwagę, że w III RP, by uwiarygodnić 
się w oczach opinii publicznej, tygodnik podjął starania o wyrobienie sobie miana 
pisma centrolewicowego. Dlatego też redakcja propagowała pogląd, że „w nowych 
czasach wybrała kurs na liberalizm w gospodarce i na lewicowość w sprawach 
społecznych”25.

A w badaniu „Polityki” przeprowadzonym w 1996 r. jej czytelnicy stwierdzili, 
że jest ona pismem bliskim Sojuszowi Lewicy Demokratycznej (29 proc. wskazań) 
oraz Unii Wolności (26 proc. wskazań)26. Wówczas to 42 procent czytelników 
określiło się jako zwolennicy SLD, a 26 procent – Unii Wolności27. W ten sposób 
uwiarygadniano postulaty redakcji by „Politykę” zaklasyfikować jako pismo cen-
trolewicowe. Również w 2001 r. 38,4 procent czytelników w ten sposób pozycjo-
nowało ten tygodnik; potwierdziły się także takie same skłonności co do sympatii 
partyjnych. Przy czym, jak deklaruje sama redakcja, należy także uwzględnić, że 
wysoką pozycję uzyskałaby Platforma Obywatelska, gdyby ankieta była rozpisana 
trochę później (PO została założona 24 stycznia 2001 r.). Obecnie należy uznać, 
iż to właśnie to ugrupowanie znajduje wsparcie na łamach „Polityki” – o czym 
jeszcze będzie mowa w kolejnej części tekstu28.

Warto również nadmienić, że aż 51,2 proc. czytelników „Polityki” potwier-
dziło, że sięga także po „Gazetę Wyborczą”29. Jak zauważa Paweł Siergiejczyk:

Po 1989 r. najbliższą sojuszniczką „Polityki” stała się „Gazeta Wyborcza”. Bo-
wiem to ona przejęła rolę, jaką przez dziesięciolecia pełnił tygodnik [skupiania 
wokół siebie tzw. wielkomiejskiej inteligencji o lewicowo-liberalnych poglą-
dach – dop. P.P.]30.
„Gazeta Wyborcza” nie ukrywała zresztą ideowych powiązań z „Polityką” 

i wspólnej linii w opisie rzeczywistości. W XXI w. pojawiły się nawet niezreali-
zowane plany przejęcia „Polityki” przez Agorę31. Redakcja „Polityki” zdawała 
24	 Zob. szerz. D. Kania, J. Targalski, M. Marosz, dz. cyt., s. 84 –177; zob. też: W. Wybranowski, 

Mroziewicz to agent Sengi, „Nasz Dziennik”, 27 IX 2006; por. <http://www.press.pl/newsy/
prasa/pokaz/7824,Mroziewicz-pozywa-do-sadu-Nasz-Dziennik> [dostęp: 17 VIII 2013].

25	 W. Władyka, dz. cyt., s. 103.
26	 Zob. T. Mielczarek, Między monopolem a pluralizmem, Kielce 1998, s. 239.
27	 Tenże, Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 

1989-2006, Warszawa 2007, s. 153.
28	 Zob. szerz. tenże, Współczesna polska prasa opinii, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2013, 

nr 1, s. 88.
29	 „Polityka” i jej Czytelnicy, „Polityka” 2001, nr 13, s. 83–84.
30	 P. Siergiejczyk, Pismo dla „wykształciuchów”, „Nasza Polska” 2007, nr 9, s. 3.
31	 Zob. „Polityce” życzymy następnych 50 lat, „Gazeta Wyborcza”, 2 III 2007, s. 2; por. M. Le-

mańska, Agora i „Polityka” razem?, „Rzeczpospolita”, 26 III 2012, s. B5.



38 Paweł Pasionek

Etyka w pracy dziennikarza

sobie sprawę, że musi podjąć aktywną współpracę z innymi środowiskami o po-
dobnym światopoglądzie, by dalej funkcjonować jako znaczący w przestrzeni 
publicznej podmiot. Dlatego też przy okazji 50-lecia funkcjonowania „Polityki” 
Jerzy Baczyński rzucił hasło: „Wykształciuchy wszystkich pokoleń, łączcie się! 
I zostańcie z nami”.

Również, jak zaznaczono wcześniej, „Polityka”, podobnie jak „Gazeta Wybor-
cza”, mimo że krygowała się, iż nie chce, by utożsamiano ją z pismem partyjnym 
– nie unikała wyraźnego prezentowania, po której stronie sceny politycznej stoi. 
I dlatego za puste deklaracje można uznać stwierdzenie:

Byłoby zabójstwem dla pisma, gdyby związało się z partią, byłoby zabójstwem, 
z punktu widzenia rynku czytelniczego, który się różnicował i wzbogacał, byłoby 
samobójstwem, gdyby się poddało wpływowi jakiegoś ośrodka politycznego, który 
by narzucał coś z zewnątrz, ograniczałoby szalenie możliwości wkraczania na 
nowe orientacje32.

„Polityka” bowiem, podobnie jak „Gazeta Wyborcza”, chciała otaczającą rze-
czywistość polityczną nie tylko opisywać, ale też ją na własną modłę modyfikować. 
Jak wspomina Jerzy Baczyński:

Ogromna większość zespołu, mogę to powiedzieć z pełnym przekonaniem, akcep-
towała te zmiany ustrojowe, które się dokonały. Co więcej, można powiedzieć, 
że w jakimś sensie były one też przez „Politykę” przygotowywane, być może od 
drugiej strony Okrągłego Stołu […] Tutaj nie było oporu przeciwko tym zmianom 
i to był bardzo ważny czynnik, ponieważ on od razu określał politykę redakcyj-
ną. Myśmy przyjęli, że będziemy wspierali te zmiany, przekształcenia ustrojowe 
zarówno w gospodarce, jak i w sferze polityki, z pełnym przekonaniem33.

Dlatego „Polityka” niewątpliwie stała się pomostem dla ludzi związanych 
z PZPR „między starymi i nowymi czasy” – była niechętna dekomunizacji 
i broniła tzw. polityki grubej kreski, udzielając nawet swoich łam czołowemu 
propagatorowi tej koncepcji Adamowi Michnikowi34. Co znamienne, redakcja 
nie ukrywała – a wręcz była z tego dumna – że „Polityka” jak najbardziej mieści 
się w głównym nurcie przemian i politycznej poprawności35. A Jerzy Baczyński 
wprost przyznawał:

32	 B. Romiszewska, dz. cyt., s. 16.
33	 Tamże, s. 16–17.
34	 Zob. szerzej: W. Władyka, dz. cyt., s. 114, 140; por. B. Romiszewska, dz. cyt., s. 14.
35	 W. Władyka, dz. cyt., s. 140–141.



39Casus „Polityki”

Etyka w pracy dziennikarza

My oczywiście mamy pewną linię polityczną, z tym że zdefiniowaną w kate-
goriach dosyć ogólnych. Myśmy to kiedyś nazwali, szukając własnej definicji, 
pewnym kodeksem wartości republikańskich36.

Z kolei w innym wywiadzie Baczyński zapewniał:

Pewna przewidywalność naszych poglądów wynika z naszego pojmowania, czym 
jest tygodnik opinii. Od dawna nie uważamy już, że gazeta opinii ma prezento-
wać różne opcje, jak leci. […] Jeżeli nasze opinie są powtarzalne, to dlatego, że 
polska polityka jest taka – zabetonowana37.

Baczyński nawet nie ukrywa, że o linii pisma – a zatem wydźwięku poszcze-
gólnych artykułów – decyduje od lat trzon kierowniczy redakcji, mówiąc:

Jest także znane powiedzonko, że wolność prasy to przywilej właścicieli gazety, 
a nie samych dziennikarzy.

A potem dodaje: 

Mam znakomitych autorów, ale w wielu ich tekstach jestem obecny, bo z nimi 
rozmawiam, dyskutuję, jestem przy ich tworzeniu38.

Dlatego też po tych wyjaśnieniach redaktora naczelnego trudno się dziwić, że 
„Polityka” w okresie kampanii wyborczych stara się skłaniać swoich czytelników 
do wyborów bliskich inklinacjom partyjnym redakcji39. W tym miejscu warto 
wspomnieć, że już w 1995 r. „Polityka” zorganizowała pierwszą publiczną de-
batę z udziałem kandydatów na prezydenta, w której zabrakło jednakże Lecha 
Wałęsy40.

W trakcie istotnych dla rozwoju III RP wyborów prezydenckich w 2005 r. Jerzy 
Baczyński na łamach kierowanego przez siebie pisma otwarcie poparł Donalda 
Tuska, chcąc, by objął najważniejszą funkcję w państwie, a Lechowi Kaczyńskiemu 
życzył porażki41. W pierwszym numerze tygodnika, który ukazał się tuż po ogło-
szeniu wygranej Lecha Kaczyńskiego, Baczyński nawet nie ukrywał, iż liczył na 
inne rozstrzygnięcie42. „Polityka” przez wiele lat atakowała Lecha Kaczyńskiego, 
zarzucając mu np. niezrównoważenie emocjonalne, i dopiero po jego tragicznej 
śmierci Jacek Żakowski, czołowy publicysta gazety, stwierdził, iż teraz na łamach 
36	 B. Romiszewska, dz. cyt., s. 18.
37	 G. Kopacz, Pazerny na opinie, „Press” 2010, nr 9, s. 24.
38	 Tamże, s. 24.
39	 Zob. szerz. T. Mielczarek, Współczesna polska prasa opinii, Rocznik Historii Prasy Polskiej, 

t. XVI (2013), z. 1 (31), s. 88.
40	 B. Romiszewska, dz. cyt., s. 26.
41	 Zob. J. Baczyński, Jeden z dwóch, „Polityka” 2005, nr 42, s. 5
42	 Zob. tenże, Życzenia dla Prezydenta, „Polityka” 2005, nr 43, s. 20.



40 Paweł Pasionek

Etyka w pracy dziennikarza

pisma odnoszą się już do zmarłego z szacunkiem, gdyż w redakcji respektują 
zasady życia społecznego43.

Również w kampanii prezydenckiej w 2010 r. „Polityka” nie zaniechała ujaw-
niania swoich sympatii partyjnych. Jednoznacznie poparła wówczas Bronisława 
Komorowskiego, wywodzącego się z Platformy Obywatelskiej; m.in. na swojej 
okładce zamieściła zdjęcie swojego kandydata opatrzone hasłem: „Bronku, do 
broni”44. Poparcie dla PO „Polityka” dała także podczas wyborów parlamentar-
nych w 2007 r., drukując na okładce apel: „Tusku, musisz”. Jak wspomina bowiem 
Passent:

„Polityka” uznała, że Jarosław Kaczyński jest takim niebezpieczeństwem dla 
Polski, iż ważniejszy jest obywatelski obowiązek przeciwstawienia się temu niż 
nieangażowanie się45.

Jednoznaczne sympatie partyjne tygodnika potwierdza wprost Baczyński, 
naczelny pisma, stwierdzając:

Uważam, że naszą rolą jest wyrażać poglądy polityczne i mówić, co nam się 
w Polsce podoba, a co nie, więc w jakimś stopniu wpływać na politykę. […]
W setkach tekstów pisaliśmy, że PiS jest formacją niebezpieczną dla polskiej 
demokracji, że nie możemy go traktować jako zwyczajnej formacji politycznej, 
raczej jako rodzaj sekty. Dlatego – ze wszystkimi zastrzeżeniami – wybieramy 
opcję bezpieczniejszą dla Polski46.

Omawiając funkcjonowanie „Polityki”, trzeba też zwrócić uwagę na uprzy-
wilejowaną pozycję tego tygodnika w czasie transformacji rynku prasowego. Jak 
przypominają Arnošt Bečka i Jacek Molesta wiosną 1990 r.:

W obawie o stan posiadania, władze partii, a z ich polecenia władze RSW podjęły 
całą serię działań, mających na celu szybkie wyprowadzenie jak największego 
mienia ze spółdzielni47.

15 marca 1990 r. władze Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa – 
Książka – Ruch” podjęły decyzję „w sprawie wydzielenia z Wydawnictwa Współ-
czesnego oraz utworzenia, w oparciu o jej zespół, Wydawnictwa »Polityka«”48.

43	 Zob. szerz. E. Rutkowska, Festiwal miłości, „Press” 2010, nr 5, s. 26.
44	 Zob. szerz. M. Kowalczyk, Robiliśmy za polityków, „Press” 2010, nr 8, s. 30.
45	 G. Kopacz, Trwam, wyd. cyt., s. 22.
46	 Tenże, Pazerny na opinie, wyd. cyt., s. 27.
47	 A. Bečka, J. Molesta, Sprawozdanie z likwidacji majątku byłej Polskiej Zjednoczonej Partii 

Robotniczej, Sopot – Warszawa 2001, s. 47.
48	 Tamże, s. 538–539.



41Casus „Polityki”

Etyka w pracy dziennikarza

Ponadto dla zapewnienia prawidłowego działania nowego wydawnictwa […] 
postanowiono:
– pokryć deficyt finansowy „Polityki” powstały do 31.03 br. [1990 r. – dop. P.P.] 
ze środków RSW,
– udzielić pożyczki w wys. 1 mld zł na sfinansowanie wydatków związanych 
z początkowym okresem wydawania tygodnika „Polityka”49.

Środowisko „Polityki” w 1990 r. było także obecne – w osobie Jana Bijaka 
jako członka komisji likwidacyjnej RSW – przy tworzeniu nowych warunków 
funkcjonowania dla wszystkich mediów wywodzących się z RSW. I to również 
w tym okresie pracownicy tygodnika zdecydowali się powołać dziennikarską 
spółdzielnię pracy, która przejęła prawo do tytułu. W nowej jednostce szybko 
znalazła też zatrudnienie wiceprezes rozwiązanej RSW Alina Tepli, która została 
wiceprezesem spółdzielni „Polityka”, a samym prezesem został Bijak. 

Okres przełomu politycznego był dla tytułu – biorąc pod uwagę jego nakład 
– bardzo korzystny: w 1989 r. „Polityka” drukowała 426 tys. egzemplarzy. W na-
stępnych latach pojawiające się realia wolnego rynku spowodowały, że nakład 
ten zaczął gwałtownie spadać do ok. 130 tys. egzemplarzy 50. W przełamaniu 
tego trendu nie pomogło nawet wprowadzenie w 1992 r. druku offsetowego 
i zmiana formatu z wielkopłachtowego na średni. Dopiero wdrożenie w 1995 r. 
koloru i nadanie tygodnikowi formatu A4 przyczyniło się do odwrócenia trendu 
spadkowego i pozyskania nowych czytelników. Odbyło się to jednak kosztem 
przeniesienia druku aż do Piły, gdyż to w tamtejszej drukarni wydawnictwa 
Prószyński i Spółka uzyskano możliwość częściowej zapłaty za druk po dotarciu 
egzemplarzy czasopisma do punktów sprzedaży. Wynikało to również z tego, że 
zdjęcia oraz makiety kolorowych kolumn musiały być zawożone do drukarni51. 
Zmiana ta pozwoliła jednak pozyskać pismu reklamodawców; odtąd na reklamy 
zaczęto przeznaczać nawet 30 procent objętości tygodnika.

Trzeba wspomnieć także o posunięciach mających poszerzyć oddziaływanie 
tygodnika na osoby spoza grona dotychczasowych i przyszłych czytelników 
„Polityki”. Na początku 2000 r. Spółdzielnia Pracy „Polityka” stała się wydawcą 
miesięcznika „Res Publica Nowa”, który ukazywał się już w okresie PRL, począt-
kowo jako pismo drugiego obiegu „Res Publica”. Jak zaznaczył Baczyński:

49	 Tamże.
50	 T. Mielczarek, Monopol, pluralizm, koncentracja, wyd. cyt., s. 151.
51	 A. Fandrejewska, „Polityka” w pąsach, „Rzeczpospolita”, 13 IX 1995, <http://arch.rzeczpo-

spolita.pl> [dostęp: 1 VII 2007].



42 Paweł Pasionek

Etyka w pracy dziennikarza

Formuła wielkiego tygodnika powoduje, że z trudem mieszczą się u nas dyskusje 
redakcyjne czy obszerna krytyka literacka. „Res Publica” będzie uzupełnieniem 
oferty umysłowej „Polityk”52.

Marcin Król, redaktor naczelny tego miesięcznika, liczył zaś na to, że 
dzięki pieniądzom „Polityki” uda się redakcji dotrzeć z treściami pisma do 
inteligencji, która według niego, jest „skazana na telewizję i masowe media”. 
Przekonywał:

Zawsze kierowaliśmy się ku inteligencji polskiej. I jesteśmy przekonani, że ona 
nadal istnieje, choć wielu dziś to podważa53.

Jednakże już w 2003 r., ze względu na małe zainteresowanie czytelników 
i konieczność ograniczenia kosztów, „Res Publica Nowa” musiała zmniejszyć 
częstotliwość ukazywania się i została kwartalnikiem54. Ostatecznie prawa do 
tytułu w 2007 r. przejęła Fundacja Res Publica im. Henryka Krzeczkowskiego55. 
Warto również wspomnieć, że w kwietniu 2001 r. Spółdzielnia Pracy „Polityka” 
została wydawcą tygodnika „Forum”, który pojawił się na rynku prasowym już 
w 1965 r., zamieszczając przedruki, jak deklarowała redakcja, najciekawszych 
artykułów z prasy zagranicznej. W kwietniu 2013 r. pismo to zmieniło się w dwu-
tygodnik „Nowe Forum”56.

„Polityka” zainwestowała także w Radio TOK FM, stając się wraz z Agorą, 
wydawcą „Gazety Wyborczej”, jego współwłaścicielem. „Polityka”, próbowała 
także produkować programy telewizyjne, jednak w dłuższej perspektywie ry-
nek ten okazał się dla wydawcy tygodnika zbyt wymagający. Ale właśnie dzięki 
występom w programach telewizyjnych wielu dziennikarzy „Polityki” zyskało 
popularność57.

W 2001 r. za blisko 30 mln zł redakcja „Polityki” zyskała nową siedzibę w wy-
remontowanej kamienicy przy ul. Słupieckiej w Warszawie. Był to krok milowy 
w funkcjonowaniu redakcji, gdyż wcześniejsza siedziba przy ul. Miedzianej, 
w której dziennikarze pracowali od 1993 r., była kojarzona z duchem poprzedniej 
epoki. Co symptomatyczne, w tym samym budynku mieściła się także siedziba 
postkomunistycznego dziennika „Trybuna”. Jednak przy inauguracji nowej siedzi-

52	 M. Cichy, Res Polityka Nowa, „Gazeta Wyborcza”, 27 I 2000, s. 2.
53	 Przyjemności i dylematy, J. Podgórska rozmawia z M. Królem, „Polityka” 2003, nr 12,  

22 III 2003 r. s. 66–67.
54	 <http://mediamarketingpolska.pl/artykuly/107240,res-publica-nowa-kwartalnikiem-

drobne-zmiany-w-layoucie> [dostęp 14 III 2015].
55	 <http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Res-Publica-Nowa;3967272.html> [dostęp: 14 III 2015].
56	 <http://www.press.pl> [dostęp: 16 VIII 2013].
57	 W. Władyka, dz. cyt., s. 148; por. B. Romiszewska, dz. cyt., s. 39–40.



43Casus „Polityki”

Etyka w pracy dziennikarza

by, co miało symbolicznie wprowadzić redakcję w XXI w., wyraźnie dano znać, 
że pomimo zewnętrznej zmiany ze starymi powiązaniami redakcja nie zrywa. 
Oficjalnego otwarcia nowego budynku redakcji dokonał bowiem ówczesny pre-
zydent RP, postkomunista Aleksander Kwaśniewski58. Zwracając się do zebranych, 
Kwaśniewski powiedział:

Jest mi zawsze miło, kiedy mogę uczestniczyć w takich właśnie uroczystościach. 
Los prezydenta składa się z wielu różnych chwil, ale niewiele jest tak przyjemnych. 
Oto otwieramy budynek – siedzibę znakomitej redakcji, istotny ślad współcze-
snej Polski. Słuchając historii siedzib „Polityki”, zauważam, że w Waszej pracy, 
w Waszej historii jest coś szczególnego. Oddziaływanie Was na miejsce, w którym 
przebywacie, i miejsca, które są Waszą siedzibą – na Was. Gdyby zastanowić 
się, jak w największym skrócie pokazać drogę 45 lat „Polityki”, to myślę, że naj-
lepiej temu odpowiada stwierdzenie – zaczynaliście w Pałacu Kultury i Nauki 
im. Józefa Stalina, a dzisiaj pracujecie w swoim własnym budynku przy ulicy 
Słupeckiej59.

Natomiast pozostały majątek „Polityki” Baczyński, jej naczelny, w 2010 r. 
podsumował:

Mamy trochę przywilejów, których nie ma w innych redakcjach. Kilkadziesiąt 
samochodów służbowych łącznie z miejscami garażowymi. Pracownicy, wraz ze 
znajomymi, za grosze mogą korzystać z naszego ośrodka pracy twórczej w Ni-
borku. Nie mówiąc już o popularnych, także w innych redakcjach, pakietach 
medycznych czy tanich obiadach w zakładowym bufecie. Do tego bezpieczeństwo 
zatrudnienia i niezłej płacy. Mimo najcięższego kryzysu nie zmniejszyliśmy pensji 
nawet o pół procent60.

Chociaż co do płac, to jak się okazuje, nie wszyscy dziennikarze byli tego 
samego zdania co naczelny. To jedynie spółdzielcy wypłacali sobie corocznie 
dywidendy wynoszące nawet po 100 tys. zł na osobę. Dlatego szeregowi dzien-
nikarze „Polityki” argumentowali:

Mieliśmy też gorsze pensje niż członkowie spółdzielni. Przez lata były dwie listy 
płac, na przykład za reportaż dostawaliśmy 1,7 – 2 tysiące złotych, a publicyści 
z prawami spółdzielczymi tyle samo lub więcej za tekst napisany z głowy61.

58	 Redakcja „Polityki” ma nową siedzibę, „Gazeta Wyborcza”, 11 XII 2001, s. 20.
59	 <http://www.prezydent.pl/archiwum/archiwum-aktualnosci/rok-2001/art,157,52-

5,prezydent-rp-wzial-udzial-w-otwarciu-nowej-siedziby-polityki.html> [dostęp: 16 VIII 
2013].

60	 G. Kopacz, Pazerny na opinie, wyd. cyt., s. 23.
61	 J. Fusiecki, Polityka akcjonariatu, „Press” 2012, nr 7, s. 6.



44 Paweł Pasionek

Etyka w pracy dziennikarza

Do dużych zmian w funkcjonowaniu redakcji doszło po 2010 r., kiedy to wy-
dawca tygodnika podjął działania mające umożliwić przekształcenie spółdzielni 
w spółkę. Jednakże gdy Ministerstwo Gospodarki wycofało z projektu ustawy 
korzystne dla spółdzielni „Polityki” zmiany, ze sfinalizowaniem przekształceń po-
stanowiono poczekać do zmiany prawa spółdzielczego dokonanej w lipcu 2011 r. 
Wcześniej prawo przewidywało, że spółdzielnia, która pragnęła przekształcić 
się w spółkę, musiała się najpierw zlikwidować – a to generowałoby dodatkowe 
koszty, których postanowiono uniknąć. Przychody Spółdzielni Pracy „Polityka” 
w 2010 r. wyniosły 62, 3 mln zł, a zysk – 9 mln zł; był on o 13 proc. wyższy niż 
w roku 2009. Niemniej jednak forma prawna, która charakteryzowała się zasadą 
„równości głosów niezależnie od wnoszonego kapitału oraz brakiem tytułu wła-
sności do wypracowanego majątku”, przestała władzom „Polityki” odpowiadać62. 
Jak argumentował już kilka lat wcześniej Baczyński:

Zostaliśmy w formie spółdzielni, do której jakby siłą zostali wprowadzeni wszyscy 
pracownicy, łącznie ze sprzątaczkami, kierowcami itd.63

By ograniczyć pierwotnie szerokie uprawnienia spółdzielcze, z biegiem lat 
do spółdzielni przestano przyjmować nowych członków. Toteż w 2007 r. na 144 
zatrudnionych tylko 39 było jej członkami. Ostatecznie w wyniku przekształceń 
28 września 2012 r. powstała nowa spółka komandytowo-akcyjna „Polityka”. Do 
akcjonariatu nie weszli wszyscy ze 130 pracowników wydawnictwa, gdyż udziały 
w spółce z o.o. objęło jedynie 20 kluczowych pracowników spółdzielni, którzy 
zyskali decydujący wpływ na plany rozwoju i politykę redakcyjną tygodnika64. 
Tym samym w obszarze mediów ogólnopolskich przestała istnieć spółdzielcza 
forma własności, kończąc symbolicznie rozpoczęty po upadku PRL okres trans-
formacji własnościowej mediów.

Słowa kluczowe: PRL, „Polityka”, tygodnik, propaganda, M.F. Rakowski, rynek medialny RP.

62	 Właściciel „Polityki” za zmianami w spółdzielniach, „Rzeczpospolita”, 29 III 2010, s. B6;  
zob. też Wydawca „Polityki” przekształci się w spółkę, „Rzeczpospolita”, 1 VI 2012, s. B5.

63	 B. Romiszewska, dz. cyt., s. 34.
64	 J. Fusiecki, dz. cyt., s. 6; por. Polityka Spółdzielnia Pracy, wydawca tygodników „Polityka” 

i „Forum” przekształci się w spółkę, „Rzeczpospolita”, 1 IX 2012, s. B4; zob. też <http://swiat-
moimokiem.salon24.pl/481074,rola-polityki-w-ksztaltowaniu-postaw-polakow#_ftn8> 
[dostęp: 18 III 2013].



45Casus „Polityki”

Etyka w pracy dziennikarza

Summary

The casus of „Polityka” magazine

Despite the passage of more than a quarter-century since the decline of the Polish People’s 
Republic a weekly magazine ‘Polityka’, which occupied the second position of the sales results in 
2014, has been holding a stable position on the weekly market review. This title was created in 
1957 on the initiative of the Secretariat of the Central Committee of the Polish United Workers’ 
Party.  During the period of the PPR (PRL) the weekly was used as a propaganda mouthpiece 
of the then communist authorities . As a result of this fact, in the 3rd Republic of Poland ‘Poli-
tyka’ made efforts to be associated with the center-left in order to lend credence in the eyes of 
the public. It should be added that at the same time ‘Polityka’ did not avoid presenting clearly 
on which side of the political scene it stood, the result of which was   the fact that during the 
election campaigns on its columns it tried to promote those candidates who were supported by 
the editor’s party. It is also worthwhile noticing that after the fall of the Polish People’s Republic, 
the employees of this weekly decided to establish a journalism cooperative, which took over 
the right to the title. Great changes in the functioning of the magazine were introduced on 28 
September 2012 when a limited joint-stock partnership ‘Polityka’ was created. What is more 
meaningful,  not all of 130 employees of the publishing house became shareholders as the shares 
in the limited liability company were covered by only 20 key employees of the cooperative, 
who thanks to it gained crucial influence on the development plans and editorial policy of the 
weekly. Thereby in the area of the all-Poland media a cooperative form of ownership ceased to 
exist, symbolically ending the period of ownership transformation of the media, which begun 
after the fall of the Polish People’s Republic.


