Normalnotorowe linie kolejowe, które wybudowali na Zamojszczyźnie Austriacy w latach I wojny światowej, działają do dziś, natomiast wąskotorówki zostały rozebrane. Austriacy przeprowadzili tak wiele dużych inwestycji w kolej na tym obszarze, należącym do niedawna do Królestwa Polskiego, właśnie w związku z toczącą się wojną. Zamojszczyznę nowi okupanci chcieli wykorzystać jako rejon aprowizacyjny. Kolej, przeżywająca od II połowy XIX w. rozkwit, najlepiej się także nadawała do szybkiego transportu wojsk. Jak zaznacza autor, okupacja austriacka miała cel ekonomiczny, ale jego osiągnięcie wymagało gospodarczych inwestycji. Austriacy wcześniej (1887) zbudowali linię z Lwowa do Bełżca, a w 1915 r. zdecydowali o położeniu torów na odcinku od Rejowca przez Zawadę do Bełżca (dobiegała tu zbudowana przez Rosjan w XIX w. nitka z Lublina). Wkrótce Austriacy naprawili błąd polegający na ominięciu Zamościa, w 1916 r. łącząc go torami z Zawadą (stacja rozjazdowa). Poprowadzili też linię z Zamościa przez Werbkowice do Hrubieszowa. Artykuł omawia także 5 zbudowanych przez Austriaków wąskotorówek. Autor podaje wiele ciekawostek, np. o pożarach, które wybuchały w domach stojących przy torach od iskier wydobywających się z lokomotyw parowych. Omówiony przez niego temat był dotąd znany głównie z publikacji internetowych zawierających wiele błędów.
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.