W artykule skoncentrowano się na ocenie różnic w wynikach uczniów z Polski i Izraela na podstawie międzynarodowych badań PISA z lat 2000–2022, ze szczególnym uwzględnieniem edycji z 2022 roku. Opisano struktury systemów edukacyjnych obu krajów, nakłady na edukację oraz wynagrodzenia dla nauczycieli, wskazując na różnice występujące między oboma państwami. Analiza dowodzi, że polscy uczniowie generalnie osiągają lepsze wyniki w matematyce i naukach przyrodniczych niż ich izraelscy rówieśnicy, podczas gdy w zakresie rozumienia tekstu czytanego Izrael wykazuje wyższy odsetek uczniów osiągających najwyższe wyniki. W artykule uwzględniono także różnice w odsetku uczniów uzyskujących wyniki poniżej poziomu 2, dowodząc, że w Polsce ten odsetek jest niższy, co może świadczyć o większej efektywności polskiego systemu edukacyjnego w ograniczaniu liczby uczniów z niskimi wynikami. Wyniki badań wskazują na konieczność dalszej analizy długoterminowych trendów edukacyjnych oraz zmian organizacyjno-programowych w obu krajach, które mogą mieć wpływ na wyniki przyszłych badań PISA.
Zasady cytowania
Wskaźniki altmetryczne
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.