W swoich późniejszych pismach Tadeusz Różewicz zastanawia się, co pozostało po ofiarach Holokaustu. Odwracamy przedmioty, które zdają się nakładać na spersonalizowane doświadczenie świadków. Wszystko to zostało dodatkowo przefiltrowane przez fragmentaryczną pamięć ludzi. Czym jest nóż Mieczysława Porębskiego, bramą do Auschwitz czy pociągiem? Kultura popularna często używa tylko hasła Holokaustu, choć Różewicz w swoich pracach ukazuje poszerzanie się pola znaczeniowego tych obiektów. Zagłada jest przeżyciem i nie może zostać wyłożona na półkę i pozostać jedynie eksponatem. Opowiadanie „Wycieczka do Muzeum” wydaje się być tragiczną przepowiednią.
Zasady cytowania
Wskaźniki altmetryczne
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.