Wstąpienie Polski w struktury Unii Europejskiej stworzyło przed wieloma podmiotami nowe szanse, ale i zadania. Niniejszy artykuł przedstawia analizę wykorzystania środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego na kształcenie zawodowe (9.2. — Podniesienie jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego) i ustawiczne (9.3. — Upowszechnianie formalnego kształcenia ustawicznego w formach szkolnych). Te dwa działania zostały celowo wybrane przez autora, ponieważ wydatkowanie środków na te zadania w trwającej perspektywie finansowej 2007–2012 należą do najtrudniejszych. Analiza SWOT przeprowadzona w 2006 r., czyli tuż przed uruchomieniem Programu Operacyjnego Europejskiego Funduszu Społecznego dla Polski wykazała m.in.: niską jakość i atrakcyjność szkolnictwa zawodowego, niewielką powszechność współpracy pracodawców ze szkołami, słaby system doradztwa edukacyjno-zawodowego, słabe powiązania programów kształcenia z rynkiem pracy, niski wskaźnik uczestnictwa dorosłych w kształceniu ustawicznym. Liczne badania wskazują, iż szkolnictwo zawodowe stoi na znacznie niższym poziomie niż szkolnictwo ogólne, dlatego nie cieszy się zbyt dużym zainteresowaniem. Z drugiej strony istnieje dość duże zapotrzebowanie na absolwentów szkół zawodowych na rynku pracy. Środki europejskie dają szanse na podniesienie jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego i jego promocji. To także możliwość wprowadzenia innowacyjnych form nauczania, wyposażenia szkół w nowoczesne materiały dydaktyczne, dodatkowe zajęcia w zakresie przedsiębiorczości i nauki języków obcych. We współczesnej gospodarce rynkowej oraz niezwykle szybkim tempie rozwoju cywilizacji, społeczeństwo musi permanentnie uzupełniać swoje kwalifikacje i umiejętności tak, by nadążały one za zmieniającymi mi technologiami. Gospodarka oparta na wiedzy, ale także wyścig technologiczny, sprawiają iż pracodawcy potrzebują coraz lepiej wykształconych pracowników. Ich wiedza, umiejętności i kreatywność będą miały bardzo istotny wpływ na konkurencyjność firm, regionów, państw.
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.