Data publikacji : 2022-12-31

Zasady finansowania kształcenia uczniów-cudzoziemców w polskim systemie oświaty

Abstrakt

Artykuł dotyczy problematyki finansowania kształcenia uczniów-cudzoziemców w polskim systemie oświaty. Celem opracowania jest diagnoza zasad finansowania nauki podejmowanej przez osoby niebędące obywatelami polskimi, jak i skali tego finansowania. W pracy zastosowano podejście instytucjonalno-prawne. Podstawę źródłową stanowiły dane zastane: akty prawne, dokumentacja władz publicznych, dane z Systemu Informacji Oświatowej oraz źródła publicystyczne, przede wszystkim z portali i prasy branżowej. Przeprowadzona analiza pozwala stwierdzić, iż po 1989 roku stopniowo odchodzono od zasady odpłatności za naukę podejmowaną przez cudzoziemców w polskim systemie oświaty na kolejnych szczeblach kształcenia i dla coraz większego zakresu grup, określonych w ustawie o cudzoziemcach. Oprócz możliwości pobierania nauki nieodpłatnie wprowadzono również możliwość organizowania dodatkowej nauki języka polskiego czy zajęć wyrównawczych, które również wiązały się z koniecznością wydatkowania dodatkowych środków finansowych przez jednostki samorządu terytorialnego. Wprowadzono także możliwość zatrudnia tzw. asystentów międzykulturowych czy tworzenia oddziałów przygotowawczych. Podsumowując rozważania zawarte w opracowaniu, należy stwierdzić, iż w Polsce obowiązuje model finansowania oświaty w oparciu o część oświatową subwencji ogólnej i na tych samych zasadach finansowana jest nauka osób niebędących obywatelami polskimi, zaś środki z tytułu organizowania dodatkowej nauki języka polskiego czy zajęć wyrównawczych zwiększane są poprzez system tzw. wag na mocy wydawanego corocznie rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na kolejny rok budżetowy. Niestety tak skonstruowany system nie uwzględnia sytuacji nagłych, jak napływ uczniów w trakcie roku budżetowego i rekompensaty za poniesione nakłady dla jednostek samorządu terytorialnego z tego tytułu. Dlatego też napływ dzieci-uchodźców wojennych z Ukrainy wymagał wprowadzenia dodatkowych rozwiązań. Utworzony został Fundusz Pomocy, z którego finansowane są koszty nauki w szkołach.

Słowa kluczowe:

finanse publiczne, finansowanie oświaty, cześć oświatowa subwencji ogólnej, cudzoziemcy w polskim systemie oświaty, nauka języka polskiego dla cudzoziemców w szkołach, bezpieczeństwo etniczno-kulturowe



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF (English)

Zasady cytowania

Pogorzała, E. (2022). Zasady finansowania kształcenia uczniów-cudzoziemców w polskim systemie oświaty. Barometr Regionalny. Analizy I Prognozy, 18(2), 49–56. https://doi.org/10.56583/br.2052

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Wydawca
Wydawnictwo Akademii Zamojskiej
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel.: +48 84/638 34 44;
tel. kom. +48/ 790 331 087
fax: +48 84/ 638 35 00
Uczelnia
Akademia Zamojska
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel. 84 638 34 44
fax 84 638 35 00
e-mail: rektorat@akademiazamojska.edu.pl
O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP