Polityka państwa wobec przemysłu stoczniowego po 2015 r. była ukierunkowana na jego odbudowę m.in. poprzez realizację programu „Batory”. Celem artykułu jest zbadanie założeń i realizacji jednego z projektów rządowych, a mianowicie „Batory”, który zakładał m.in. innowacje w sektorze stoczniowym i stymulowanie budowy polskich jednostek pływających (promów pasażersko-samochodowych dla polskich armatorów — Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA (PŻB SA). Dążąc do osiągnięcia powyższego celu badawczego, starano się odpowiedzieć na następujące pytania badawcze: (1) Jaka była kondycja przemysłu stoczniowego w kontekście produkcji statków i liczby osób zatrudnionych? (2) Jakie decyzje podjął rząd w zakresie budowy promów dla polskich armatorów? (3) Jakie czynniki miały wpływ na niepowodzenie realizacji projektu „Batory”? W badaniach zastosowano następujące metody: decyzyjną, porównawczą, dogmatyczną i statystyczną. Artykuł oparto na eksplikacji aktów prawnych, stenogramów z posiedzeń Sejmu RP, raportów Najwyższej Izby Kontroli (NIK) oraz dotyczącego sytuacji w przemyśle stoczniowym w Polsce opublikowanym na stronie internetowej gospodarkamorska.pl. Jest on zatem analizą politologiczną.
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.