E-handel jest jednym z najprężniej rozwijających się kanałów sprzedaży towarów i usług w Polsce. Przejawy aktywności w tym obszarze od kilku lat pozostają w kręgu zainteresowań nie tylko firm marketingowych, lecz również organów kontrolnych i skarbowych. Wyniki analiz wskazują, iż handel w sieci Internet jest zagrożony występowaniem szarej strefy. Dotyczy to w szczególności prowadzenia nierejestrowanej działalności gospodarczej i unikania opodatkowania dochodów osiągniętych z tytułu handlu. Celem artykułu jest przedstawienie głównych zagrożeń związanych z e-handlem w Polsce mogących mieć wpływ na wielkość dochodów budżetu państwa oraz rozwiązań legislacyjnych, które oddziaływają na stopniowe ograniczanie nadużyć fiskalnych w e-handlu. Materiał źródłowy stanowiły wyniki analiz przeprowadzonych przez państwowy Główny Urząd Statystyczny, niezależne jednostki badawcze oraz badania wyspecjalizowanych firm marketingowych, prowadzonych w zakresie szacowania szarej strefy w obszarze e-handlu w Polsce. Przeprowadzona analiza porównawcza wielkości szarej strefy wskazuje, że pomimo różnic w wynikach jej pomiaru, szara strefa jest zjawiskiem powszechnym. Dostępność nowych technologii (komputeryzacja firm i gospodarstw domowych oraz dostępność do sieci Internet) sprzyja rozwojowi e-handlu oraz istnieniu szarej strefy w tym obszarze.
Zasady cytowania
Wskaźniki altmetryczne
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.