Data publikacji : 2017-05-25

Warunki lokalizacji hoteli biznesowych i turystycznych. Studim przypadków dla województw dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego

Daniel Puciato



Teresa Słaby



Bolesław Goranczewski



Agnieszka Gawlik



Abstrakt

Z ekonomicznego punktu widzenia wybór lokalizacji hotelu jest najważniejszą decyzją podejmowaną przez przedsiębiorcę na etapie przedinwestycyjnym projektu biznesowego. Atrakcyjna lokalizacja obiektu oraz odpowiednio dopasowany do niej program usługowy mogą decydować o poziomie rentowności i w rezultacie o perspektywach rozwojowych hotelu. Celem poznawczym pracy jest próba określenia najważniejszych czynników decydujących o miejscu lokalizacji nowopowstałych hoteli biznesowych i wypoczynkowych. W obszarze teoretycznym zastosowano metodę dedukcji, zaś w sferze empirycznej: sondaż diagnostyczny, obserwację pośrednią oraz metody: dokumentacyjną i statystyczną. Zakres przestrzenny badań obejmował województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie, zaś czasowy lata 2000–2009. Analiza wyników przeprowadzonych badań wykazała, że najważniejszymi czynnikami lokalizacji hoteli biznesowych były: dostępność komunikacyjna, zachęty inwestycyjne o charakterze planistyczno-administracyjnym, podaż usług turystycznych, poziom rozwoju gospodarczego, stopień internacjonalizacji gospodarki oraz dostępność gruntów inwestycyjnych. W analizowanej grupie hoteli wypoczynkowych istotnymi statystycznie czynnikami lokalizacji okazały się natomiast: walory turystyczne (naturalne), dostęp do wykwalifikowanych kadr hotelarskich, zachęty inwestycyjne (planistyczno-administracyjne), wzrost konkurencji w sektorze hotelarskim oraz podaż usług turystycznych.

Słowa kluczowe:

lokalizacja ogólna hotelu, czynniki lokalizacji, regionalna polityka turystyczna, południowo-zachodnia Polska



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF (English)

Zasady cytowania

Puciato, D., Słaby, T., Goranczewski, B., & Gawlik, A. (2017). Warunki lokalizacji hoteli biznesowych i turystycznych. Studim przypadków dla województw dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego. Barometr Regionalny. Analizy I Prognozy, 15(1), 77–87. https://doi.org/10.56583/br.452

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Wydawca
Wydawnictwo Akademii Zamojskiej
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel.: +48 84/638 34 44;
tel. kom. +48/ 790 331 087
fax: +48 84/ 638 35 00
Uczelnia
Akademia Zamojska
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel. 84 638 34 44
fax 84 638 35 00
e-mail: rektorat@akademiazamojska.edu.pl
O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP