Published : 2008-05-23

Nastroje gospodarcze przedsiębiorców i konsumentów województwa lubelskiego. Tendencje, determinanty, prognozy

Mieczysław Kowerski



Abstract

Nastroje gospodarcze przedsiębiorców i konsumentów województwa lubelskiego w latach 2001–2007 charakteryzują się następującymi cechami: (1) tendencja do poprawy od początku nowego wieku. Chociaż w 2008 roku daje się zauważyć symptomy nieznacznego pogorszenia nastrojów, (2) wystąpienie szoku akcesyjnego w 2004 roku polegającego na zbytnim optymizmie wyrażającym się wzrostem wartości barometrów na początku roku i ich znacznym spadkiem pod koniec roku jako swoiste „odreagowanie” nie spełnionych w krótkim czasie nadziei, jakie zarówno przedsiębiorcy jak i konsumenci wiązali z wstąpieniem Polski do UE, (3) lepsze nastroje przedsiębiorców niż konsumentów, (4) wyższe wartości prognoz niż następujących kwartał później realizacji – swoista skłonność respondentów do optymizmu, (5) istotna statystycznie korelacja pomiędzy nastrojami gospodarczymi a wynikami gospodarki województwa, co sprawia, że barometry nastrojów gospodarczych mogą być dobrym narzędziem prognozowania sytuacji gospodarczej w regionie.



Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 

Details

References

Statistics

Authors

Download files

PDF (Język Polski)

Citation rules

Kowerski, M. (2008). Nastroje gospodarcze przedsiębiorców i konsumentów województwa lubelskiego. Tendencje, determinanty, prognozy. Regional Barometer. Analyses & Prognoses, (2 (12), 47–55. https://doi.org/10.56583/br.1481

Altmetric indicators


Cited by / Share


Publisher
Wydawnictwo Akademii Zamojskiej
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel.: +48 84/638 34 44;
tel. kom. +48/ 790 331 087
fax: +48 84/ 638 35 00
University
Akademia Zamojska
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel. 84 638 34 44
fax 84 638 35 00
e-mail: rektorat@akademiazamojska.edu.pl
About:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP