Data publikacji : 2011-09-06

10 lat badań nastrojów gospodarczych przedsiębiorców i konsumentów województwa lubelskiego

Mieczysław Kowerski



Abstrakt

Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu od II kwartału 2001 roku prowadzi kwartalne badania ankietowe umożliwiające obliczenie sektorowych wskaźników nastrojów gospodarczych w barometrów nastrojów gospodarczych w województwie lubelskim. Analiza przebiegu barometrów nastrojów gospodarczych skłania do wniosku, że gospodarka województwa lubelskiego w badanym okresie „przeszła” pełny średniookresowy cykl koniunkturalny, który rozpoczął się recesją w 2001 roku, i poprzez fazę ożywienia z lat 2004-2006 wszedł w fazę rozkwitu w okresie 2007 – pierwsza połowa 2008 roku ze szczytem w IV kwartale 2007 roku, by od drugiej połowy 2008 roku wejść w fazę spowolnienie gospodarcze, które zakończyło się recesją lat 2009-2010 roku z „dołkiem” zanotowanym w II kwartale 2009 roku. Wnioski te potwierdzają również uzyskane metodą wygładzania ekonometrycznego za pomocą filtru Hodricka-Prescotta długookresowe trendy barometrów i sektorowych wskaźników nastrojów gospodarczych. Natomiast w dalszym ciągu pozostaje otwartym problem sposobu i tempa wychodzenia z recesji lat 2009–2010. Wyniki IV kwartału 2010 roku i I kwartału 2011 roku mogą wskazywać, że wychodzenie odbywać się będzie w kształcie litery W, a w IV kwartale 2010 gospodarka, a co za tym idzie i nastroje gospodarcze osiągnęły „drugie dno”. Barometry nastrojów gospodarczych w województwie lubelskim charakteryzują się kilkoma ważnymi cechami: 1. lepsze są nastroje gospodarcze przedsiębiorców niż konsumentów, 2. większa jest zmienność nastrojów w budownictwie niż pozostałych sektorach, 3. lepsze są nastroje mieszkańcy miast niż mieszkańców wsi, 4. formułowane zarówno przez przedsiębiorców jak i konsumentów prognozy są bardziej optymistyczne niż dokonywane kwartał później diagnozy, 5. nastroje gospodarcze odzwierciedlają realne procesy zachodzące w gospodarce województwa, 6. barometr nastrojów gospodarczych województwa lubelskiego najsilniej skorelowany jest z barometrem nastrojów gospodarczych Polski opóźnionym o miesiąc. Oznacza to, że przedsiębiorcy i konsumenci z terenu województwa lubelskiego reagują na zmiany gospodarcze o miesiąc później niż dzieje się to przeciętnie w Polsce.

Słowa kluczowe:

economic sentiment surveys, Lubelskie Voivodship, Hodrick-Prescott filter


Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Kowerski, M. (2011). 10 lat badań nastrojów gospodarczych przedsiębiorców i konsumentów województwa lubelskiego. Barometr Regionalny. Analizy I Prognozy, (2 (24), 15–34. https://doi.org/10.56583/br.1338

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Wydawca
Wydawnictwo Akademii Zamojskiej
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel.: +48 84/638 34 44;
tel. kom. +48/ 790 331 087
fax: +48 84/ 638 35 00
Uczelnia
Akademia Zamojska
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel. 84 638 34 44
fax 84 638 35 00
e-mail: rektorat@akademiazamojska.edu.pl
O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP