Data publikacji : 2009-04-06

Ontologia przedsiębiorstwa według teorii przedmiotu Romana Ingardena

Jan Andreasik



Abstrakt

W artykule zdefiniowano oryginalną ontologię przedsiębiorstwa. Ontologia ta oparta jest na aparacie pojęciowym teorii przedmiotu polskiego filozofa Romana Ingardena. W rozdziale drugim autor przedstawił definicję przedmiotu indywidualnego wg tej teorii. W definicji ujęto pojęcia: istota, forma, materia, sposób istnienia, konstytutywna natura, podmiot własności, uposażenie własności, własności, stan rzeczy, stosunek. W analogii do tych pojęć autor definiuje własne pojęcia ontologii przedsiębiorstwa: istota przedsiębiorstwa, forma systemu kompetencyjnego przedsiębiorstwa, zawartość ocen, wizja przedsiębiorstwa, system kompetencyjny przedsiębiorstwa, oceny kompetencji, kryteria oceny, trajektorie wyników, gramatyka trajektorii, stan przedsiębiorstwa, stan potencjału kompetencyjnego, stan luki kompetencyjnej, akt wyjaśniania. Wg przedstawionej ontologii przedsiębiorstwa tworzone są opisy przypadków w inteligentnym systemie rozpoznawania stanu przedsiębiorstwa projektowanego zgodnie z metodologią CBR (Case-Based Reasoning).

Słowa kluczowe:

ontology, enterprise, Roman Ingarden’s formal ontology


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >> 

Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Andreasik, J. (2009). Ontologia przedsiębiorstwa według teorii przedmiotu Romana Ingardena. Barometr Regionalny. Analizy I Prognozy, (1 (15), 7–16. https://doi.org/10.56583/br.1419

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Wydawca
Wydawnictwo Akademii Zamojskiej
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel.: +48 84/638 34 44;
tel. kom. +48/ 790 331 087
fax: +48 84/ 638 35 00
Uczelnia
Akademia Zamojska
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel. 84 638 34 44
fax 84 638 35 00
e-mail: rektorat@akademiazamojska.edu.pl
O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP