Data publikacji : 2018-12-18

Kim są turyści rezerwujący nocleg online? Studium segmentacji rynku krakowskiego

Szczepan Kościółek



Karolina Nessel



Ewa Wszendybył-Skulska



Sebastian Kopera



Abstrakt

Internet wraz z powiązanymi technologiami zrewolucjonizował proces dystrybucji w sektorze hotelarskim, dając pierwszeństwo dużym pośrednikom internetowym, często kosztem bezpośrednich kanałów dystrybucyjnych małych i średnich hoteli niezależnych. W celu odzyskania niezależności i elastyczności w formułowaniu strategii dystrybucyjnej menedżerowie tych hoteli powinni lepiej poznać profile współczesnych klientów rezerwujących noclegi w ich regionie za pomocą Internetu. Celem artykułu jest przedstawienie podobieństw i różnic między klientami wybierającymi różne internetowe kanały zakupu usług noclegowych, a przez to wsparcie usługodawców na tym rynku, by lepiej zarządzali swoją dystrybucją i realizowali strategie marketingowe. Badania przedstawione w tekście zostały oparte na danych pierwotnych zebranych wśród turystów odwiedzających Kraków, dobranych na zasadzie wygody (convenience sampling). Zebrane dane zostały uporządkowane i przeanalizowane przy użyciu podstawowych narzędzi statystycznych. Analiza pozwoliła określić rozmiar, a także cechy społeczno-demograficzne oraz charakterystykę pobytu i konsumpcji turystycznej czterech grup turystów wyróżnionych na podstawie użytego kanału rezerwacji noclegu: Booking.com, Airbnb, pozostałych kanałów online, bezpośrednio online. Wyniki potwierdzają dominującą rolę, jaką odgrywają pośrednicy internetowi. Jednocześnie zidentyfikowany został niższy niż oczekiwany poziom rezerwacji w kanałach bezpośrednich. W związku z dominacją rynkową Booking.com profil użytkownika tej platformy determinuje w dużej mierze charakterystykę typowego klienta w Krakowie. Tym niemniej między badanymi segmentami klientów występują pewne różnice w zakresie ich wieku, składu grupy, kraju pochodzenia, długości pobytu, dziennych wydatków na nocleg i rodzaju wybieranego noclegu.

Słowa kluczowe:

rezerwacje online, sektor hotelarski, segmentacja klientów hoteli



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF (English)

Zasady cytowania

Kościółek, S., Nessel, K., Wszendybył-Skulska, E., & Kopera, S. (2018). Kim są turyści rezerwujący nocleg online? Studium segmentacji rynku krakowskiego. Barometr Regionalny. Analizy I Prognozy, 16(3), 91–100. https://doi.org/10.56583/br.354

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Wydawca
Wydawnictwo Akademii Zamojskiej
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel.: +48 84/638 34 44;
tel. kom. +48/ 790 331 087
fax: +48 84/ 638 35 00
Uczelnia
Akademia Zamojska
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel. 84 638 34 44
fax 84 638 35 00
e-mail: rektorat@akademiazamojska.edu.pl
O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP