Podejście terytorialne stanowi nowy paradygmat rozwoju regionalnego, w którym zwraca się szczególną uwagę na zasoby endogeniczne jako zasadnicze potencjały wzrostu. Istotny aspekt terytorialnego wymiaru rozwoju regionalnego dotyczyć może przedsiębiorstw. Stąd głównym celem artykułu jest ocena znaczenia przedsiębiorstw w polityce rozwoju regionalnego opartej na wymiarze terytorialnym w Polsce. W przeprowadzonych badaniach empirycznych zastosowano dobór celowy i skupiono się na makroregionie Polska Zachodnia, w skład którego wchodzą następujące województwa (NUTS 2): dolnośląskie, lubuskie, opolskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie. Zastosowano metodę badawczą polegająca na analizie strategii rozwoju, jak również dokumentów związanych z Regionalnymi Programami Operacyjnymi 2014–2020 wspomnianych województw. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że misje, wizje oraz cele strategiczne rozwoju poszczególnych województw w zróżnicowany, na ogół pośredni sposób nawiązują do przedsiębiorstw. Analiza struktury budżetów Regionalnych Programów Operacyjnych pozwala zauważyć istotny poziom alokacji środków finansowych na realizację działań dotyczących przedsiębiorstw, co stanowić może wyraz rangi jaka nadana została przedsiębiorstwom w podejściu terytorialnym badanego makroregionu. Zaobserwowano, że poprzez skupienie się na inteligentnych specjalizacjach dąży się do wykorzystania endogenicznych potencjałów wzrostu, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw. Przeprowadzone badania prowadzą do konkluzji o kluczowej randze przedsiębiorstw w podejściu terytorialnym i stanowią podstawę dla lepszego zrozumienia wyzwań rozwojowych regionów.
Zasady cytowania
Wskaźniki altmetryczne
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.