Baczała D., Kompetencje zawodowe nauczycieli szkół specjalnych, „Nowa szkoła”, 2009, nr 8.
Banach C., Polska szkoła i system edukacji–przemiany i perspektywy, Toruń 1999.
Bartuś E., Integralna działalność nauczyciela w pracy z uczniami w: Dydaktyka specjalna zagadnienia wybrane, red. J. Wyczesany, Gdańsk 2014.
Czajkowska M., Przygotowanie zawodowe pedagogów specjalnych do uczestnictwa w procesie edukacji i rehabilitacji, w: Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki, red. Z. Palak, A. Bujnowska, Lublin 2008.
Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń 1997.
Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, Lublin 2002.
Denek K., O nowy kształt edukacji, Warszawa 1998.
Doroszewska J., Nauczyciel – wychowawca w zakładzie leczniczym, Warszawa 1963.
Gajdzica A, Kompetencje nauczyciela we współczesnej szkole w: Uczeń niepełnosprawny a jego nauczyciel w przestrzeni szkoły, red. Z. Gajdzica, J. Rottermund, A. Klinik, Kraków 2008.
Godawa S., Pedagogika specjalna Gestalt w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitatis. Pedagogika”, 2015, nr 11.
Ignatowicz-Nikiel J., Ptaśnik-Cholewa K., Rola pedagogów specjalnych w motywowaniu do samowychowania młodzieży z niepełnosprawnością i młodzieży niedostosowanej społecznie, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 2014, nr 33.
DOI: https://doi.org/10.17951/lrp.2014.33.0.231
Jachyra N., Osobowość pedagoga specjalnego„Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej”, 2013, nr 6.
Kocuj M., Pedagog specjalny we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, w: Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki, red. Z. Palak, A. Bujnowska, Lublin 2008.
Kubiczek B., Jak nauczyć uczniów uczenia się?, Opole 2007.
Kupisiewicz M., Pedagog specjalny – człowiek o wyjątkowych predyspozycjach osobowościowych, profesjonalista posiadający rozległą, interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności, „Studia z Teorii Wychowania”, 2016, nr 4(17).
Majewicz P., Pedagog specjalny – osobowość i możliwości jej formowania w: Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacyjnej, red. P. Majewicz, A. Mikruta, Gliwice-Kraków 2008.
Sekułowicz M., Nauczyciele szkolnictwa specjalnego wobec zagrożenia wypaleniem zawodowym. Analiza przypadków, Wrocław 2005.
Strykowski W., Kompetencje współczesnego nauczyciela, „NEODIDAGMATA”, 2005, nr 27/28.
Strzyżewska M., Kompetencje nauczycieli uczących dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w: Kompetencje nauczyciela wychowawcy, red. K. Ferenz, E. Kozioł, Zielona Góra 2002.
Szczepanik R., Elementy pedagogiki specjalnej, Łódź 2007.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, Poznań 2001.