Data publikacji : 2019-12-31

Węzły transportowe Ukraińskiej SRR i regionu krymskiego w kontekście strategii rozwoju infrastruktury po II wojnie światowej

Pavel Satsky



Abstrakt

W 1954 r. obwód krymski Rosyjskiej Federacyjnej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej został przekazany Ukraińskiej SRR. Jako że wokół tego faktu powstały liczne kontrowersje aktualna jest potrzeba przeanalizowania jego przesłanek społeczno-gospodarczych. W artykule podjęto próbę ich artykulacji oraz pogłębionej analizy. Punktem wyjścia zaprezentowanych rozważań jest przyjęta w roku 1947 i realizowana do roku 1960 koncepcja rozwoju połączenia kolejowego Półwyspu Krymskiego z Ukrainą. Plany te uwarunkowane były wieloma względami, przede wszystkim czynnikami gospodarczymi i wojskowo-strategicznymi. Ważne miejsce odgrywała konieczność radykalnego wzrostu objętości przewozów. Zakładano wtedy, że nastąpi szybki rozwój gospodarki rolnej i przemysłu, budownictwa kanałów oraz systemu nawadniania, rozbudowa bazy wojskowej w Sewastopolu. Oddzielne znaczenie miały plany zagospodarowania zasobów rekreacyjnych Półwyspu Krymskiego, które stymulowały rozwój nie tylko połączeń pomiędzy Ukrainą a Krymem, ale także i rozwój transportu na Krymie.

Słowa kluczowe:

Związek Radziecki, Ukraina, Krym, linie kolejowe Półwyspu Krymskiego



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF (English)

Zasady cytowania

Satsky, P. (2019). Węzły transportowe Ukraińskiej SRR i regionu krymskiego w kontekście strategii rozwoju infrastruktury po II wojnie światowej. Facta Simonidis, 12(1), 297–312. https://doi.org/10.56583/fs.110

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Wydawca
Wydawnictwo Akademii Zamojskiej
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel.: +48 84/638 34 44;
tel. kom. +48/ 790 331 087
fax: +48 84/ 638 35 00
Uczelnia
Akademia Zamojska
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel. 84 638 34 44
fax 84 638 35 00
e-mail: rektorat@akademiazamojska.edu.pl
O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP