Data publikacji : 2023-12-31

Wybrane zagadnienia prawne wpływu (oddziaływania psychologicznego) przekazu podprogowego (percepcji subliminalnej), zawartego w pornografii perswazyjnej na tożsamość płciową (orientację seksualną) jej odbiorców (konsumentów)

Abstrakt

W artykule podjęto próbę scharakteryzowania wybranych zagadnień prawnych związanych z identyfikowaniem, definiowaniem i charakterystyką (za pomocą właściwej dla nauk prawnych terminologii i metodologii) zjawiska pornografii perswazyjnej, skutkami jej konsumpcji w kontekście obecnego w niej przekazu podprogowego, który pobudza odbiorcę w sposób omijający kontrolę świadomości i mogący prowadzić do ewentualnych skutków w zakresie problemów z fizyczną i psychiczną integralnością, w szczególności z tożsamością płciową czy nawet stłumieniem lub zmianą dotychczasowej orientacji seksualnej. W opinii autora jest to ewidentna ingerencja w prawo do poszanowania życia prywatnego odbiorcy, w szczególności w zakresie aspektów tożsamości osoby, takich jak samostanowienie o identyfikacji płciowej. Autor analizuje także charakter prawny przekazu podprogowego, zwanego percepcją (stymulacją) podprogową (subliminalną), na tle obowiązujących w UE i RP regulacji prawnych oraz omawia i rozważa wybrane aspekty indukcji hipnotycznej jako przejawy różnorakich form oddziaływania psychologicznego (a wręcz psychomanipulacji) na tożsamość płciową i orientację seksualną odbiorcy. Autor przedstawia pogląd, że odbiorcy (użytkownicy) tego typu treści wymagają szczególnej ochrony prawnej i powinni zostać zakwalifikowani jako szczególny rodzaj konsumentów.

Słowa kluczowe:

pornografia perswazyjna, przekaz podprogowy, bodziec podprogowy, perswazja podprogowa, tożsamość płciowa, orientacja seksualna



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Bubiło, J. (2023). Wybrane zagadnienia prawne wpływu (oddziaływania psychologicznego) przekazu podprogowego (percepcji subliminalnej), zawartego w pornografii perswazyjnej na tożsamość płciową (orientację seksualną) jej odbiorców (konsumentów). Facta Simonidis, 16(2), 231–243. https://doi.org/10.56583/fs.2315

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Wydawca
Wydawnictwo Akademii Zamojskiej
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel.: +48 84/638 34 44;
tel. kom. +48/ 790 331 087
fax: +48 84/ 638 35 00
Uczelnia
Akademia Zamojska
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel. 84 638 34 44
fax 84 638 35 00
e-mail: rektorat@akademiazamojska.edu.pl
O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP