Data publikacji : 2024-12-31

Samoocena a subiektywnie postrzegana atrakcyjność. Badanie przekrojowe w grupie osób o różnym statusie związku

Abstrakt

Artykuł analizuje zależność między samooceną a postrzeganą atrakcyjnością w kontekście relacji interpersonalnych. Relacje społeczne wzmacniają poczucie wartości poprzez pozytywne sprzężenie zwrotne. Badanie przeprowadzono metodą ankietową, używając kwestionariusza własnego i skali SES Rosenberga. Udział wzięły 101 osób w wieku 19-60 lat. Wyniki wykazały, że osoby w związkach częściej postrzegają siebie jako atrakcyjne niż osoby samotne, szczególnie w relacjach nieformalnych. Samoocena wzrastała wraz z wiekiem, ale poczucie atrakcyjności malało z wiekiem i długością związku. Mieszkańcy miast deklarowali wyższą atrakcyjność niż osoby z mniejszych miejscowości. Wnioski potwierdzają istotną rolę relacji w budowaniu samooceny i atrakcyjności, wskazując na ich wpływ na dobrostan psychiczny.

Słowa kluczowe:

samoocena, postrzegana atrakcyjność, relacje interpersonalne, związek


Inne teksty tego samego autora


Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Zasady cytowania

Styk, W., & Sidor, K. (2024). Samoocena a subiektywnie postrzegana atrakcyjność. Badanie przekrojowe w grupie osób o różnym statusie związku. Facta Simonidis, 17(2), 405–414. https://doi.org/10.56583/fs.2681

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Wydawca
Wydawnictwo Akademii Zamojskiej
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel.: +48 84/638 34 44;
tel. kom. +48/ 790 331 087
fax: +48 84/ 638 35 00
Uczelnia
Akademia Zamojska
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel. 84 638 34 44
fax 84 638 35 00
e-mail: rektorat@akademiazamojska.edu.pl
O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP