Data publikacji : 2010-07-22

Wpływ nastrojów gospodarczych przedsiębiorców i konsumentów na decyzje dywidendowe spółek kapitałowych

Mieczysław Kowerski



Abstrakt

W dotychczasowych badaniach czynników determinujących decyzje dywidendowe spółek kapitałowych znacznie większą rangę nadawano czynnikom mikroekonomicznym opisującym sytuację ekonomiczno-finansową przedsiębiorstwa a znacznie mniejszą czynnikom makroekonomicznych przy czym brak jest analiz wpływu nastrojów gospodarczych (economic sentiment) na politykę dywidendową spółek. A przedsiębiorstwa nie funkcjonują "w próżni". Na ich działalność i decyzje znaczący wpływ ma sytuacja gospodarcza (koniunktura) w danym kraju a nawet koniunktura światowa i jej postrzeganie przez przedsiębiorców. Do weryfikacji hipotezy o wpływie nastrojów gospodarczych na decyzje dywidendowe spółek notowanych w latach 1996–2009 na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie zastosowano modele logitowe w których zmienną objaśnianą był logit udziału spółek wypłacających dywidendy w ogólnej liczbie notowanych na giełdzie spółek w końcu bieżącego roku a zmiennymi objaśniającymi tempo zmian PKB w roku poprzednim oraz barometr nastrojów gospodarczych w roku bieżącym. Oszacowane modele pozwoliły wyciągnąć wnioski, że oprócz sytuacji ekonomiczno–finansowej w roku t–1 na podejmowane w roku t decyzje dywidendowe wpływ mają nastroje gospodarcze występujące w polskiej gospodarce w maju roku t. Jest to o tyle zrozumiałe, że zgodnie z polskim kodeksem spółek prawa handlowego firma powinna podjąć decyzję o podziale zysku w ciągu 6 miesięcy od zakończenia roku gospodarczego. Tak więc zarządy spółek i akcjonariusze przy podejmowaniu decyzji dywidendowych biorą pod uwagę nie tylko sytuację gospodarczą w poprzednim roku ale również własne oceny bieżącej koniunktury gospodarczej. Może to być dodatkowe wyjaśnienie ograniczenia wypłat dywidend podczas ostatniej recesji.

Słowa kluczowe:

Warsaw Stock Exchange, dividend policy, Economic Sentiment Index, share of companies paying dividends in all quoted companies, linear logit model, generalized least squares method


Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2 3 4 5 6 

Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Kowerski, M. (2010). Wpływ nastrojów gospodarczych przedsiębiorców i konsumentów na decyzje dywidendowe spółek kapitałowych. Barometr Regionalny. Analizy I Prognozy, (2 (20), 19–34. https://doi.org/10.56583/br.1370

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Wydawca
Wydawnictwo Akademii Zamojskiej
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel.: +48 84/638 34 44;
tel. kom. +48/ 790 331 087
fax: +48 84/ 638 35 00
Uczelnia
Akademia Zamojska
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel. 84 638 34 44
fax 84 638 35 00
e-mail: rektorat@akademiazamojska.edu.pl
O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP