Data publikacji : 2025-06-27

Formy współpracy z rodziną jako wyraz relacji żłobka z mikrosystemem rodzinnym w ocenie przedstawicieli żłobków lubelskich

Abstrakt

W teorii Bronfenbrennera relacja między mikrosystemami zakłada osiągnięcie wspólnych celów oraz wspólne działanie instytucji i rodziny. Celem badań było ukazanie relacji między żłobkiem a rodziną dziecka na podstawie form współpracy w świetle teorii ekologicznej. Przeprowadzono 8 wywiadów skategoryzowanych o charakterze jawnym z przedstawicielami żłobków lubelskich. Z badań wynika, że najbardziej cenionymi i skutecznymi formami współpracy są: codzienne kontakty w celu wzajemnej informacji o zachowaniu dziecka oraz udział rodziców w adaptacji dziecka do placówki. Formy współpracy odzwierciedlające relację interpersonalną (rodzic – opiekunka – dziecko) oceniono jako ważniejsze niż te grupowe (rodzina – żłobek – grupa dzieci). Różnorodność form współpracy żłobka z rodzicami świadczy o jego otwartości na rodzinę, a cele współpracy skupiają się nie tylko na wymianie bieżącej informacji, ale także na budowaniu więzi i wspólnoty dzieci, rodziców i personelu.

Słowa kluczowe:

żłobki, współpraca z rodzicami, wychowanie małego dziecka



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF
ePUB
HTML

Zasady cytowania

Świdrak, E. (2025). Formy współpracy z rodziną jako wyraz relacji żłobka z mikrosystemem rodzinnym w ocenie przedstawicieli żłobków lubelskich. Facta Simonidis, 18(1), 141–157. https://doi.org/10.56583/fs.2827

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Wydawca
Wydawnictwo Akademii Zamojskiej
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel.: +48 84/638 34 44;
tel. kom. +48/ 790 331 087
fax: +48 84/ 638 35 00
Uczelnia
Akademia Zamojska
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel. 84 638 34 44
fax 84 638 35 00
e-mail: rektorat@akademiazamojska.edu.pl
O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP