Published : 2024-06-30

Uprzedzenia i stereotypy, jako narzędzia manipulacji w europejskich mediach

Robert Grochowski



Аннотация

Słowo stereotyp pochodzi z języka greckiego. Tłumaczą go dwa wyrazy: στερεός – twardy, stały, sztywny, przestrzenny i τυπος – wzór, odcisk1. Na podłożu psycholo- gicznym termin ten po raz pierwszy zdefiniowany został przez W. Lippmana w 1922 r.2 i oznaczał obraz umysłowy pomagający człowiekowi w zrozumieniu złożoności otaczającego go otoczenia, poprzez uproszczenie środowiska, w którym żyją ludzie. Stereotyp to generalizacja występująca w grupach społecznych lub do nich się odno- sząca, a polegająca na przypisaniu członkom grupy identycznej charakterystyki, nie zależnie od dzielących ich różnic. Przyjąć obecnie można, że stereotypy upraszczają i ułatwiają nam życie, co z jednej strony zmniejsza poznawczy wysiłek umysłowy, ale z drugiej prowadzić może do fałszowania rzeczywistości i uprzedzeń.
Artykuł ma na celu przeanalizowanie mechanizmów i narzędzi, które składają się na powstawanie stereotypów i uprzedzeń. Jego wymiar ma być ściśle edukacyjny, a nie przykładowy. W tym celu posłużono się metodą analizy treści oraz korzystano z metod wnioskowań indukcyjnych i dedukcyjnych. Po części wykorzystana również została metoda komparatystyczna i jej odmiana funkcjonalna, która pozwoliła na ocenę wpływu mediów na tworzenie uprzedzeń i stereotypów. Narzędziem badawczym stał się w tym przypadku schemat, który pozwolił pogrupować analizowane zjawiska w stosunku do potrzeb badawczych. Schemat ten w przypadku metod analitycznych nazwać należy kluczem kategoryzacyjnym3, który również wykorzystany został w artykule.




Подробности

Библиографические ссылки

##plugins.themes.libcom.statistics##

Authors

Download files

pdf (Język Polski)

Citation rules

Grochowski, R. (2024). Uprzedzenia i stereotypy, jako narzędzia manipulacji w europejskich mediach. Fides, Ratio Et Patria. Studia Toruńskie, (20), 62–74. https://doi.org/10.56583/frp.2694

Altmetric indicators


##plugins.themes.libcom.share##


##libcom.publisher##
Wydawnictwo Akademii Zamojskiej
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel.: +48 84/638 34 44;
tel. kom. +48/ 790 331 087
fax: +48 84/ 638 35 00
##libcom.university##
Akademia Zamojska
ul. Pereca 2, 22-400 Zamość
tel. 84 638 34 44
fax 84 638 35 00
e-mail: rektorat@akademiazamojska.edu.pl
##libcom.about##
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP