Artykuł omawia kilkanaście różnych aspektów funkcjonowania państwowej kolei na Zamojszczyźnie w okresie PRL, w tym Linii Hutniczej-Siarkowej (obecnie Linii Hutniczej Szerokotorowej sp. z o.o.), o szerokim rozstawie torów, zbudowanej w latach 70. XX w. Podawane przez autora ciekawostkowe informacje, np. o sprzęcie używanym na kolei, są wzbogacone unikatowym materiałem ilustracyjnym, w tym archiwalnymi fotografiami. Zachowanie się znikomej liczby tych ostatnich wynika, jak wyjaśnia autor, stąd, że koleje miały i mają duże znaczenie militarne i fotografowanie obiektów kolejowych było i jest zakazane. Zdjęcia obiektów kolejowych o wartości dokumentacyjnej udaje się pozyskiwać np. z domowych archiwów byłych pracowników. W artykule zobaczymy m.in. zdjęcia z powitania pierwszego pociągu LHS, który 7 listopada 1977 r. wjechał z Ukraińskiej SSR do Polski przez most na Bugu. Autor omawia m.in. ogólną organizację kolei w PRL, pracę Lokomotywowni Zamość i sprzęt, jakim dysponowała, np. dźwig kolejowy EDK-1000 (zdjęcia), największą katastrofę kolejową na Zamojszczyźnie – wykolejenie 42 osi pustych węglarek, dostawy rosyjskiego spalinowego taboru trakcyjnego i drogowego, w tym lokomotyw serii ST44 i SM48 (przekroje), braki kadrowe i materiałowe, motywowane politycznie akty sabotażu na linii LHS, która połączyła Polskę z ZSRR. W tekście i opisach fotografii wymieniane są nazwiska zasłużonych pracowników regionalnej kolei.
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.