Data publikacji : 08-09-2020

Świat islamu w relacjach biograficznych – panorama problematyki (aspekty edukacyjne)

Abstrakt

Artykuł przedstawia panoramę utworów biograficznych, kreślących obrazy życia w  społecznościach muzułmańskich. Opowieści były budowane przez autobiografów wokół kilku zasadniczych tematów:  konfliktów w małżeństwach mieszanych, doświadczeń specyficznej przemocy w rodzinie muzułmańskiej, prześladowań innowierców, terroru w dominiach pod panowaniem m.in. ISIS, Boko Haram, współczesnych zagrożeń terroryzmem i fanatyzmem islamskim. Ponadto dużą grupę pamiętników tworzą te, których głównym tematem jest reforma religii oraz konwersje z islamu na chrześcijaństwo. Wizerunek świata islamu, który wyłania się z pamiętników, to rzeczywistość, w której podstawowym problemem jest przemoc motywowana w sposób religijno-kulturowy. Doświadczenie przemocy lub sprzeciw wobec niej jest zazwyczaj główną osią narracji pamiętnikarskich. Autorzy biografii wskazują przede wszystkim na szariat – prawo religijne islamu jako główne źródło zachowań przemocowych.

Słowa kluczowe:

islam, szariat, biografie, religia, kultura, edukacja



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Stopikowska, M. (2020). Świat islamu w relacjach biograficznych – panorama problematyki (aspekty edukacyjne). Biografistyka Pedagogiczna, 5(1), 281–306. https://doi.org/10.36578/BP.2020.05.19

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1