Data publikacji : 30-12-2024

Krytyczne zdarzenia życiowe jako przedmiot badań

perspektywa biegu życia oraz studiów nad doświadczeniem biograficznym

Abstrakt

Przedmiotem rozważań jest biografia postrzegana jako źródło wiedzy o człowieku, jego życiu i środowisku, potencjale edukacyjnym i rozwojowym. W strukturę rozważań nad biografią wpisane są takie kategorie teoretyczne jak punkty zwrotne, zmiany statusowe, kryzysy, transgresje i transformacje tożsamości. Przedstawiam dwie  perspektywy badawcze – badania biegu życia (perspektywa obiektywna, badania ilościowe) stricte socjologiczne oraz badania jakościowe zogniskowane na indywidualnym doświadczeniu biograficznym (perspektywa subiektywna, badana jakościowe)  z akcentem na samorozwój, pokonywanie kryzysów, edukację. Proces zmiany życiowej przedstawiam na podstawie  studium przypadku ofiary przemocy domowej. Wykorzystuję zaczerpnięte od Gabriele Rosenthal (Erlebte und erzählte Lebensgeschichte, Frankfurt–New York, 1995)  wybrane aspekty analizy takie jak: punkty zwrotne istotne z punktu widzenia psychologii rozwojowej, przejścia statusowe, punkty interpretacyjne czyli  ważne punkty zwrotne,  rozumiane jako rekonstrukcje/ reinterpretcję przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

Podsumowując, to nie  zdarzenia kryzysowe same w sobie powodują zmianę, raczej wyzwalają one proces zmiany za którym kryje się wiele czynników podmiotowych. Te czynniki i ich doświadczeniowy charakter, mają szczególną wartość. Na ich wydobyciu i interpretacji  opiera się proces analityczny. Stosowane procedury badawcze,  zarówno te ugruntowane w istniejących praktykach jak i stosowane ad hoc przez badacza mogą być elastyczne i uwzględniać wszelkie nietypowe zjawiska i zdarzenia, które mają szansę pojawić się w polu badawczym.

Słowa kluczowe:

biografia, badania biograficzne, punkty zwrotne, zdarzenia kryzysowe, badanie biegu życia, doświadczenie biograficzne, przejścia statusowe, punkty interpretacyjne



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Lalak, D. (2024). Krytyczne zdarzenia życiowe jako przedmiot badań: perspektywa biegu życia oraz studiów nad doświadczeniem biograficznym. Biografistyka Pedagogiczna, 9(3), 269–292. https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.68

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1