Data publikacji : 27-12-2019

Biografistyka w służbie edukacji obywatelskiej społeczeństwa

Szanse i zagrożenia na przykładzie wybranych postaci z historii Opola w okresie PRL

Abstrakt

Bardzo ważną rolę w procesie szeroko rozumianej edukacji obywatelskiej społeczeństwa może i powinna odgrywać wiedza czerpana z badań nad biografiami rozmaitych postaci historycznych. Edukacyjne funkcje biografistyki mogą być realizowane w szczególności z pomocą takich środków jako popularne publikacje historyczne, zwłaszcza adresowane do młodzieży, fundowanie pomników czy tablic pamiątkowych czy odpowiednie regulacje w zakresie nazewnictwa ulic i innych miejsc publicznych. Jest rzeczą niezmiernie ważną, by wszelkie inicjatywy w tej dziedzinie odwoływały się do rzetelnych badań historycznych nad poszczególnymi postaciami. Niestety w praktyce bywa z tym rozmaicie. Częstym zjawiskiem bywa idealizowanie wybranych postaci historycznych i mniej lub bardziej sztuczne kreowanie ich kultu, polegające w szczególności na selektywnym wykorzystaniu informacji historycznych. Jaskrawym przykładem tego jest skrajna idealizacja pewnych postaci z najnowszej historii Opola.

Słowa kluczowe:

biografistyka, historia, edukacja, życie publiczne, Opole



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Bereszyński, Z. (2019). Biografistyka w służbie edukacji obywatelskiej społeczeństwa: Szanse i zagrożenia na przykładzie wybranych postaci z historii Opola w okresie PRL. Biografistyka Pedagogiczna, 4(1), 261–285. https://doi.org/10.36578/BP.2019.04.01

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1