Data publikacji : 27-12-2024

Jak punkty zwrotne z przeszłości wpływają na postrzeganie języka obcego?

Wywiady biograficzne z doświadczonymi nauczycielkami języków obcych

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie, jak z pozoru ulotne doświadczenia z przeszłości, zwane tutaj punktami zwrotnymi, mogą wywrzeć niebagatelny wpływ na doświadczanie języka obcego w późniejszym okresie życia. Badanie narracyjne z wykorzystaniem dogłębnego wywiadu jako metody badawczej osadzone jest w koncepcjach złożonych systemów dynamicznych (Complex Dynamic Systems Theory) i dotyczy trzech doświadczonych nauczycielek języków obcych: emerytowanej anglistki oraz germanistki i romanistki u progu ich przejścia na emeryturę. Wszystkie trzy biografie zawodowe uczestniczek badania są rozważane z perspektywy trzyetapowej sekwencji: 1) znalezienia się w nowej sytuacji, 2) konfrontacji z wyzwaniem, 3) zdobycia nowej (samo)wiedzy dotyczącej konkretnego aspektu języka obcego. Z badania wynika, że we wszystkich przypadkach punkt zwrotny pełni dwie funkcje: powoduje nagłą zmianę przekonań uczestniczek badania na temat danego języka obcego oraz dostarcza im punktu odniesienia do przyjęcia konkretnego stanowiska na temat relacji z tym językiem w dłuższym czasie.

Słowa kluczowe:

punkty zwrotne, nauczyciele języków obcych, biografie zawodowe, język obcy, teoria złożonych układów dynamicznych



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Werbinska, D. (2024). Jak punkty zwrotne z przeszłości wpływają na postrzeganie języka obcego? Wywiady biograficzne z doświadczonymi nauczycielkami języków obcych. Biografistyka Pedagogiczna, 9(2), 543–562. https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.59

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1