Data publikacji : 30-12-2024

„Życie po niewidomemu” przełomem w rozwoju zainteresowań i działalności Matki Elżbiety Róży Czackiej

Abstrakt

W artykule przedstawiono krótki rys biograficzny Matki Elżbiety Róży Czackiej, ze szczególnym uwzględnieniem tych faktów z życia, które ukierunkowały jej zainteresowania oraz działalność na rzecz osób niewidomych. Za punkt zwrotny w życiu Czackiej uznano utratę wzroku, która wpłynęła na zmianę jej planów życiowych oraz przyczyniła się do podjęcia wielu niezmiernie istotnych przedsięwzięć na rzecz osób z niepełnosprawnością.  Zwrócono głównie uwagę na nowatorską koncepcję wychowania, realizowaną w założonych przez Czacką placówkach w odniesieniu do postulatów rozwijającego się nurtu „nowego wychowania”. Podkreślono ponadczasowy wymiar jej „Dzieła” oraz postulatów  wychowawczych, stawiających na pierwszym planie przygotowanie wychowanków do samodzielnego życia  i pracy zawodowej, a w konsekwencji integrację ze społeczeństwem.

Koncepcja wychowania stworzona przez Czacką jest nadal aktualna, a współcześnie, w sytuacji intensywnego upowszechniania edukacji włączającej i inkluzji społecznej ma szczególne znaczenie.

Słowa kluczowe:

historia edukacji niewidomych, pedagogika specjalna, Róża Czacka, Matka Elżbieta Czacka



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Dolata, E. (2024). „Życie po niewidomemu” przełomem w rozwoju zainteresowań i działalności Matki Elżbiety Róży Czackiej. Biografistyka Pedagogiczna, 9(3), 55–74. https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.62

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1