Published : 2024-12-30

„Życie po niewidomemu” przełomem w rozwoju zainteresowań i działalności Matki Elżbiety Róży Czackiej

Abstract

W artykule przedstawiono krótki rys biograficzny Matki Elżbiety Róży Czackiej, ze szczególnym uwzględnieniem tych faktów z życia, które ukierunkowały jej zainteresowania oraz działalność na rzecz osób niewidomych. Za punkt zwrotny w życiu Czackiej uznano utratę wzroku, która wpłynęła na zmianę jej planów życiowych oraz przyczyniła się do podjęcia wielu niezmiernie istotnych przedsięwzięć na rzecz osób z niepełnosprawnością.  Zwrócono głównie uwagę na nowatorską koncepcję wychowania, realizowaną w założonych przez Czacką placówkach w odniesieniu do postulatów rozwijającego się nurtu „nowego wychowania”. Podkreślono ponadczasowy wymiar jej „Dzieła” oraz postulatów  wychowawczych, stawiających na pierwszym planie przygotowanie wychowanków do samodzielnego życia  i pracy zawodowej, a w konsekwencji integrację ze społeczeństwem.

Koncepcja wychowania stworzona przez Czacką jest nadal aktualna, a współcześnie, w sytuacji intensywnego upowszechniania edukacji włączającej i inkluzji społecznej ma szczególne znaczenie.




Dettagli

Riferimenti bibliografici

##plugins.themes.libcom.statistics##

Authors

Download files

pdf (Język Polski)

Citation rules

Dolata, E. (2024). „Życie po niewidomemu” przełomem w rozwoju zainteresowań i działalności Matki Elżbiety Róży Czackiej. Biografistyka Pedagogiczna [Biografia Pedagogica], 9(3), 55–74. https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.62

Altmetric indicators


##plugins.themes.libcom.share##


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1