Data publikacji : 20-11-2025

Sonoryzm miejsca w biografiach edukacyjnych wybitnych krakowskich muzyków

Abstrakt

W artykule podjęto problem roli kategorii miejsca w kształtowaniu się wybitności muzycznej. Inspiracją do badań były analizy związane z dźwiękowym pejzażem miast, stworzone przez Renatę Tańczuk i Roberta Losiaka, ale przede wszystkim skupiono się na identyfikacji relacji między miejscem (w wymiarze instytucjonalnym i personalnym) a formami doskonalenia artystycznego. Celem badań było poznanie roli miejsca w biografii edukacyjnych wybitnych muzyków, a także identyfikacja związanych z nim społeczno-kulturowych czynników warunkujących rozwój wybitności muzycznej. Wykorzystano metodę biograficzną. Podstawą badań była jakościowa analiza częściowo ustrukturyzowanych wywiadów z uznanymi krakowskimi artystami. Przyjęta procedura interpretacji pozwoliła na stworzenie metaforycznej mapy brzmienia Krakowa, „sonoryzmu” tego miasta, widzianego oczami badanych – od opisu tych miejsc, które były związane z wyborem ich muzycznej drogi, przestrzeni profesjonalizacji oraz z budowaniem sylwetki twórczej. Jednocześnie badania pozwoliły na określenie istotnej funkcji i emocjonalnych znaczeń nadawanych przez muzyków poszczególnym miejscom, które wynikały z ich charakterystyki instytucjonalnej oraz osobistych doświadczeń. Dla większości muzyków szczególnie pobyt w Krakowie, uczestniczenie w życiu kulturalnym miasta były realizacją osobistych aspiracji i młodzieńczych marzeń, a także stanowił ważny czynnik dynamizujący rozwój, pomagając w osiąganiu przez artystów kolejnych etapów na drodze do swojej niepowtarzalnej wybitności.

Słowa kluczowe:

miejsce, edukacja, biografia edukacyjna, wybitność, muzycy



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Kowalska, M., & Czaja-Chudyba , I. (2025). Sonoryzm miejsca w biografiach edukacyjnych wybitnych krakowskich muzyków. Biografistyka Pedagogiczna, 10(2), 323–344. https://doi.org/10.36578/BP.2025.10.39

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1