Data publikacji : 28-11-2023 — zaktualizowane 23-03-2024

Przejawy pokory i skromności odzwierciedlone w losach oraz dorobku pedagogicznym Księdza Franciszka Blachnickiego

Abstrakt

Artykuł stanowi rekonstrukcję biograficzną oraz propozycję interpretacji tej części dziedzictwa ks. Franciszka Blachnickiego, która dotyczy problematyki pokory i skromności, mieszczącej się w specyfice aksjologii i aretologii. Zaprezentowaniu wyników badań służy odpowiednia struktura artykułu. W jego części początkowej sprecyzowano zasadnicze pojęcia, podano założenia metodologiczne, a także nakreślono wizerunek ks. Franciszka Blachnickiego jako człowieka pokornego po to, by fakty biograficzne usytuować w szerszym kontekście. Następnie dokonano uściśleń, w wyniku których ukazano jego postrzeganie pokory i skromności. Opisano znaczenie pokory i skromności w procesie wychowania młodych ludzi oraz wyodrębniono przeciwieństwa tych cech odnalezione w dorobku Blachnickiego. Przekaz ten wzbogacono wskazówkami, które można uznać za sugestie etyczne, społeczne i wychowawcze Blachnickiego skierowane do współczesnych ludzi. Spuścizna ta stanowi oryginalne, inspirujące studium duchowe, dlatego warto zadbać o odpowiednie odczytywanie przez kolejne pokolenia zawartego w nim pouczenia moralnego oraz przesłania.

Słowa kluczowe:

Franciszek Blachnicki, pokora, skromność, cnota, postawa, proces wychowania



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Żywczok, A. (2024). Przejawy pokory i skromności odzwierciedlone w losach oraz dorobku pedagogicznym Księdza Franciszka Blachnickiego. Biografistyka Pedagogiczna, 8(1), 35–66. https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.20

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1