Data publikacji : 30-12-2023

Portret zbiorowy maturzystek w żeńskim Państwowym Gimnazjum i Liceum im. Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku (1921–1939)

Abstrakt

Artykuł ukazuje zbiorową sylwetkę kobiet, które uzyskały świadectwo dojrzałości w 20-leciu międzywojennym na przykładzie jedynego państwowego gimnazjum żeńskiego działającego w Białymstoku. Przeanalizowano wiek maturzystek, ukazano również zjawisko mobilności społecznej rodzin posyłających dzieci do szkół średnich. Zaakcentowano zjawisko polegające na przekształceniu szkoły uczącej jedynie katolickie uczennice w latach 20. do placówki edukacyjnej odzwierciedlającej skomplikowany skład wyznaniowy mieszkańców miasta.

Słowa kluczowe:

edukacja w II RP, świadectwa dojrzałości, gimnazja żeńskie, edukacja kobiet, badania kwantytatywne, Białystok, emancypacja kobiet



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Łopatecki, K., & Piłaszewicz-Łopatecka , M. (2023). Portret zbiorowy maturzystek w żeńskim Państwowym Gimnazjum i Liceum im. Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku (1921–1939). Biografistyka Pedagogiczna, 8(2), 251–284. https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.31

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1