Data publikacji : 30-12-2023

(Od)czytanie Thomasa Mertona dla pedagogiki

(Od)zyskane konteksty narracyjne w myśleniu o człowieku

Abstrakt

Szczególne znaczenie dla pedagogiki ma przykład postawy i refleksji słynnego zakonnika Thomasa Mertona. To przykład myśliciela zarazem wrażliwego na świat, na płynące z niego zagrożenia i pułapki, zabierającego głos w trosce o tych, którzy sobie z nimi nie radzą. Odkrycie niezwykłego humanizmu w dziełach pustelnika Mertona stanowi inspirację dla odczytu alternatywnych narracji (poza kanonem „obowiązujących” lektur) dla odpowiedzialnego rozumienia procesów wychowania i kształcenia. Refleksja mertonowska stanowi doskonały przykład troski o los człowieka, a skorzystanie z mądrości tego typu releksyjności płynącej z kultury warte jest uwzględnienia w myśleniu pedagogicznym.

Słowa kluczowe:

Thomas Merton, myślenie o człowieku, samotność, wolność, dobro jednostkowe, sumienie



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Orzelska, J. (2023). (Od)czytanie Thomasa Mertona dla pedagogiki: (Od)zyskane konteksty narracyjne w myśleniu o człowieku. Biografistyka Pedagogiczna, 8(2), 115–137. https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.39

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1