Prezentowany artykuł podejmuje refleksję nad problematyką teorii dzieła literackiego polskiego fenomenologa Romana Ingardena. Prowadzone rozważania choć odnoszą się przede wszystkim do literatury dotykają także dyskusji nad dziełem sztuki, szczególnie w zakresie jego analizy prowadzonej w badaniach pedagogicznych. Autorka najsilniej koncentruje się na znanej i stosowanej w fenomenologii teorii dzieła literackiego, ale wskazuje na konieczność prowadzenia dalszych eksploracji w obszarze szeroko rozumianej przestrzeni sztuki. Szczególnie chodzi o rozpoznanie czy teoria ta jest również możliwa do zastosowania w przestrzeni badań pedagogicznych nad współczesną kulturą tworzoną z wykorzystaniem nowych mediów i możliwości technologiczno-cywilizacyjne wprowadzających nowe rozwiązania i koncepcje do dzieła artystycznego. Proponowane przez Ingardena rozwiązania dyskusji nad obrazem i muzyką nie zostały do tej pory w nauce wystarczająco wykorzystane, szczególnie w zakresie nauk pedagogicznych.
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
"Biografistyka Pedagogiczna" uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.
Okres realizacji: 2023-2024 rok.
Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN
Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1