Data publikacji : 30-12-2023

Wybrane zagadnienia teorii dzieła literackiego Romana Ingardena – refleksja pedagogiczna

Paula Wiażewicz-Wójtowicz

https://orcid.org/0000-0002-3866-2590

Abstrakt

Prezentowany artykuł podejmuje refleksję nad problematyką teorii dzieła literackiego polskiego fenomenologa Romana Ingardena. Prowadzone rozważania choć odnoszą się przede wszystkim do literatury dotykają także dyskusji nad dziełem sztuki, szczególnie w zakresie jego analizy prowadzonej w badaniach pedagogicznych. Autorka najsilniej koncentruje się na znanej i stosowanej w fenomenologii teorii dzieła literackiego, ale wskazuje na konieczność prowadzenia dalszych eksploracji w obszarze szeroko rozumianej przestrzeni sztuki. Szczególnie chodzi o rozpoznanie czy teoria ta jest również możliwa do zastosowania w przestrzeni badań pedagogicznych nad współczesną kulturą tworzoną z wykorzystaniem nowych mediów i możliwości technologiczno-cywilizacyjne wprowadzających nowe rozwiązania i koncepcje do dzieła artystycznego. Proponowane przez Ingardena rozwiązania dyskusji nad obrazem i muzyką nie zostały do tej pory w nauce wystarczająco wykorzystane, szczególnie w zakresie nauk pedagogicznych.

Słowa kluczowe:

fenomenologia, estetyka, edukacja, Roman Ingarden



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Wiażewicz-Wójtowicz , P. (2023). Wybrane zagadnienia teorii dzieła literackiego Romana Ingardena – refleksja pedagogiczna. Biografistyka Pedagogiczna, 8(2), 97–113. https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.53

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1