Data publikacji : 30-12-2023

Wersje

Sprawności moralne a postawa zawodowa położnych

Pedagogiczne implikacje postawy moralnej Stanisławy Leszczyńskiej – położnej z Auschwitz-Birkenau

Abstrakt

Celem poznawczym pracy jest ukazanie znaczenia sprawności moralnych dla postawy zawodowej położnych w skrajnej sytuacji społecznej. Projekt badawczy zrealizowano na przykładzie opieki położniczej sprawowanej przez Stanisławę Leszczyńską dla rodzących kobiet w nazistowskim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau. Zastosowano metody badawcze: analizy, syntezy i studium przypadku. Artykuł formalnie i materialnie wpisuje się w subdyscyplinę biografistyki pedagogicznej. Główny wniosek z przeprowadzonych badań potwierdza koherencję postawy moralnej w sytuacjach granicznych jako rezultatu procesu samowychowania do określonych sprawności moralnych. Postuluje się przywrócenie znaczenia aretologii pedagogicznej w kształceniu zawodowym i wychowaniu.

Słowa kluczowe:

położnictwo, pedagogika prokreacyjna, arteologia, postawa moralna, biografia pedagogiczna, Stanisława Leszczyńska



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Zasady cytowania

Olearczyk, T. (2023). Sprawności moralne a postawa zawodowa położnych: Pedagogiczne implikacje postawy moralnej Stanisławy Leszczyńskiej – położnej z Auschwitz-Birkenau. Biografistyka Pedagogiczna, 8(2), 357–374. https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.58

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1