Data publikacji : 29-11-2024

Rekomendacje Jana Chrzciciela de la Salle (1651-1719) dla współczesnej szkoły ze szczególnym uwzględnieniem autorytetu nauczyciela

Abstrakt

W niniejszym artykule przybliżono postać oraz dorobek pedagogiczny założyciela Zgromadzeni Braci Szkół Chrześcijańskich Jana de La Salle w kontekście współczesnych poszukiwań dróg budowania autorytetu nauczycielskiego. Wiele miejsca poświęcono wypracowanemu przez niego modelowi nauczyciela oraz zasadom jego realizacji z myślą o potencjalnym wykorzystaniu w warsztacie pedagogicznym współczesnego pedagoga. Choć założenia pedagogiczne de La Salle`a są mocno osadzone w religii, a także w realiach jego epoki – wydaje się, że wiele ze sformułowanych przez niego myśli i zasad ma charakter uniwersalny i może być wykorzystane w szkole XXI wieku.

Szczególną uwagę poświęcono zaleceniom de La Salle`a dotyczącym budowania autorytetu nauczycielskiego – między innymi koncepcji 12 Cnót Dobrego Nauczyciela. Podkreślono tym samym, że filarem pedagogiki lasaliańskiej jest autorytet nauczyciela.

W opracowaniu wykorzystano nieliczne - jak wykazała kwerenda źródłowa - polskie opracowania na ten temat, przede wszystkim jednak nieznane polskiemu czytelnikowi opracowania anglojęzyczne (podano wskazówki źródłowe - badania międzynarodowe na temat historii i współczesności myśli i praktyki szkół de La Salle`a - mogące przyczynić się do rozwinięcia studiów lasaliańskich w Polsce).

Słowa kluczowe:

John de La Salle, pedagogika lasaliańska, autorytet nauczyciela



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Kukla, D. (2024). Rekomendacje Jana Chrzciciela de la Salle (1651-1719) dla współczesnej szkoły ze szczególnym uwzględnieniem autorytetu nauczyciela. Biografistyka Pedagogiczna, 9(1), 557–574. https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.07

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1