Data publikacji : 20-11-2025

Od biografii do terapii

Życie Viktora E. Frankla jako locus logoterapeutycznego modelu psychoterapii

Abstrakt

W artykule zostały przebadane związki między osobistymi doświadczeniami Viktora Frankla a fundamentami logoterapii, którą stworzył. Frankl, psychiatra, neurolog i autor bestsellerowej książki „Człowiek w poszukiwaniu sensu”, również poprzez własne cierpienia w obozach koncentracyjnych odkrył, że poszukiwanie sensu jest kluczowym motywem ludzkiego życia. Logoterapia, jako trzecia wiedeńska szkoła psychoterapii, koncentruje się na egzystencjalnych aspektach ludzkiej kondycji, podkreślając wolę sensu jako najistotniejszy czynnik motywujący. W artykule analizowane są również techniki terapeutyczne, takie jak humor i wdzięczność, które Frankl wykorzystywał w praktyce, aby pomóc pacjentom odnajdywać sens w trudnych okolicznościach życiowych. Jego biografia, w której z tragicznymi przeżyciami splata się uniwersalne przesłanie, stanowi silny argument na rzecz wiarygodności logoterapii jako metody terapeutycznej.

Słowa kluczowe:

Viktor Emil Frankl, logoterapia, sens, (auto)biografia



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Hornik, P. (2025). Od biografii do terapii: Życie Viktora E. Frankla jako locus logoterapeutycznego modelu psychoterapii. Biografistyka Pedagogiczna, 10(2), 199–219. https://doi.org/10.36578/BP.2025.10.36

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1