Published : 2025-11-20

Od biografii do terapii

Życie Viktora E. Frankla jako locus logoterapeutycznego modelu psychoterapii

Abstract

W artykule zostały przebadane związki między osobistymi doświadczeniami Viktora Frankla a fundamentami logoterapii, którą stworzył. Frankl, psychiatra, neurolog i autor bestsellerowej książki „Człowiek w poszukiwaniu sensu”, również poprzez własne cierpienia w obozach koncentracyjnych odkrył, że poszukiwanie sensu jest kluczowym motywem ludzkiego życia. Logoterapia, jako trzecia wiedeńska szkoła psychoterapii, koncentruje się na egzystencjalnych aspektach ludzkiej kondycji, podkreślając wolę sensu jako najistotniejszy czynnik motywujący. W artykule analizowane są również techniki terapeutyczne, takie jak humor i wdzięczność, które Frankl wykorzystywał w praktyce, aby pomóc pacjentom odnajdywać sens w trudnych okolicznościach życiowych. Jego biografia, w której z tragicznymi przeżyciami splata się uniwersalne przesłanie, stanowi silny argument na rzecz wiarygodności logoterapii jako metody terapeutycznej.




Dettagli

Riferimenti bibliografici

##plugins.themes.libcom.statistics##

Authors

Download files

pdf (Język Polski)

Citation rules

Hornik, P. (2025). Od biografii do terapii: Życie Viktora E. Frankla jako locus logoterapeutycznego modelu psychoterapii. Biografistyka Pedagogiczna [Biografia Pedagogica], 10(2), 199–219. https://doi.org/10.36578/BP.2025.10.36

Altmetric indicators


##plugins.themes.libcom.share##


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1