Data publikacji : 20-11-2025

Grzegorza Piramowicza „służba piórem” i jej wpływ na tradycje dobrego wychowania oraz aksjologię edukacyjną – w perspektywie dydaktyki literatury

Abstrakt

W artykule przedstawiono biografię twórczą Grzegorza Piramowicza i jego zasługi dla Komisji Edukacji Narodowej oraz zaakcentowano wpływ tej działalności na tradycje dobrego wychowania i aksjologię edukacyjną. Szkic podzielono na dwie części. W pierwszej z nich  omówiona została biografia oświeceniowego jezuity i jego „służba piórem”, potwierdzona m.in. dziełami: Powinności nauczyciela oraz Wymowa i poezja dla szkół narodowych. Pozwoliło to na podkreślenie roli poradników metodycznych oraz podręczników w kształceniu i wychowaniu, a także na uwydatnienie roli sztuki słowa w edukacji. Znaczący dorobek Piramowicza, w tym fundamentalna rozprawa Powinności nauczyciela, pozwoliły na zwrócenie uwagi na aktualność dzieła i jego znaczenie we współczesnym dyskursie edukacyjnym. Nawiązując do tego stwierdzenia, w drugiej części artykułu podjęto rozważania na temat roli edukacji aksjologicznej w perspektywie dydaktyki literatury, obejmujące cechy dobrego nauczyciela, kompetencje, imponderabilia oraz wpływ wybranych lektur na rozpoznawanie, rozumienie i respektowanie wartości (na przykładzie interpretacji wiersza Zbigniewa Herberta Potęga smaku). W konkluzji sformułowano kilka postulatów, podkreślając, że edukacja szkolna oraz kształcenie studentów – poza rozwijaniem umiejętności i nabywaniem wiedzy – powinny służyć wychowaniu oraz uwzględniać etyczny wymiar myślenia.

Słowa kluczowe:

Grzegorz Piramowicz, kształcenie, wychowanie, edukacja aksjologiczna, dydaktyka literatury



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Mazur, E. (2025). Grzegorza Piramowicza „służba piórem” i jej wpływ na tradycje dobrego wychowania oraz aksjologię edukacyjną – w perspektywie dydaktyki literatury. Biografistyka Pedagogiczna, 10(2), 65–84. https://doi.org/10.36578/BP.2025.10.41

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1