Data publikacji : 08-12-2021

Karl R. Popper i Ludwig Wittgenstein jako nauczyciele

Dwie biografie, dwie koncepcje filozofii edukacji

Abstrakt

Niniejszy artykuł poświęcony jest mniej znanym faktom z życia dwóch najsłynniejszych filozofów dwudziestowiecznych: Karlowi R. Popperowi i Ludwigowi Wittgensteinowi. Tekst ten dokonuje rekonstrukcji ich praktyki jako nauczycieli i umieszcza ten fakt w kontekście modelu filozofii edukacji przez nich prezentowanych w wybranych dziełach. Doświadczenie nauczycielskie cechuje w obu omawianych przypadkach wiele różnic pod wieloma względami, a różnice te służyć mogą prezentacji ich dzieł koncepcyjnych oraz tego, jak koncepcje te stosowali oni w praktyce. Artykuł ten przywołuje również kontekst reformy szkolnej wprowadzonej w Austrii w latach dwudziestych XX w. i odsłania w jakim stopniu wpłynęła ona na ich koncepcje edukacji i praktyczne jej zastosowanie w szkołach, w których pracowali.

Słowa kluczowe:

Ludwik Wittgenstein, Karl R. Popper, szkoła, doświadczenie nauczycielskie, filozofia edukacji



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Drozdowicz, J. (2021). Karl R. Popper i Ludwig Wittgenstein jako nauczyciele: Dwie biografie, dwie koncepcje filozofii edukacji. Biografistyka Pedagogiczna, 6(1), 133–160. https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.25

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1