Data publikacji : 20-11-2025

Strategie dyskursywne w szkolnej biografii bohatera narodowego

Daria Hejwosz-Gromkowska

https://orcid.org/0000-0003-2144-9600

Dobrochna Hildebrandt-Wypych

https://orcid.org/0000-0002-2422-6405

Ksiądz Jerzy Popiełuszko w podręcznikach do historii

Abstrakt

Celem badania była rekonstrukcja dyskursu narracji biograficznej ks. Jerzego Popiełuszki w podręcznikach szkolnych do historii (1991–2022). W badaniu zastosowano krytyczną analizę dyskursu (CDA), która umożliwiła eksplorację wartości oraz ideologii ukrytych w podręcznikowych narracjach o  ks. Popiełuszce. Uzyskane wyniki pokazują, że w podręcznikach szkolnych dominuje strategia martyrologiczna, wedle której bohaterstwo narodowe nie jest sprawcze. Nowsze podręczniki – te wydane po 2012 r. – ukazują ks. Popiełuszkę jako ważnego aktora politycznego. Obserwuje się powolne wykraczanie poza wymiar moralistyczny, w kierunku aksjologiczno-identyfikacyjnym: ku wartościom i przekonaniom, które reprezentuje ks. Popiełuszko, a także ku działaniu, z którym uczeń może się identyfikować. Bohaterskie biografie mają kluczowe znaczenie dla internalizacji wartości i zasad obywatelstwa narodowego.

Słowa kluczowe:

Jerzy Popiełuszko, bohater narodowy, podręczniki do historii



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Hejwosz-Gromkowska, D., & Hildebrandt-Wypych, D. (2025). Strategie dyskursywne w szkolnej biografii bohatera narodowego: Ksiądz Jerzy Popiełuszko w podręcznikach do historii. Biografistyka Pedagogiczna, 10(2), 245–268. https://doi.org/10.36578/BP.2025.10.06

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1