Published : 2025-11-20

O tożsamości i punktach zwrotnych w życiu kobiet, które wybrały dom na miejsce narodzin

Abstract

Przedmiotem analizy jest tożsamość kobiet i punkty zwrotne, które mają decydujący wpływ na podjęcie przez nie decyzji o wyborze domu na miejsce narodzin. Analiza tożsamości i punktów zwrotnych w życiu matek, które urodziły w domu została oparta na kanwie założeń Anselma Straussa (socjologia, interakcjonizm symboliczny): tożsamość ma charakter interakcyjny, tożsamość ulega transformacji i ma swoje punkty zwrotne, w budowaniu tożsamości znaczenie ma język i uczestnictwo w różnych światach społecznych, istotne w przemianie tożsamości są przejścia statusowe, którym towarzyszą rytuały, znaczenie dla transformacji tożsamości ma zjawisko coachingu. Do opisu zjawiska tożsamości i punktów zwrotnych w życiu kobiet, które urodziły w domu wykorzystano także wybrane wątki z koncepcji psychologicznych. Tożsamość kobiet rodzących nazwano „tożsamością zorientowaną na naturę i prywatność”. Transformację tożsamości zilustrowano wypowiedziami kobiet, które pochodzą z wywiadów swobodnych przeprowadzonych przez autora z 18 kobietami, które wybrały dom na miejsce narodzin. Analiza pokazuje, że jest to grupa matek, która niestereotypowo postrzega rzeczywistość macierzyństwa i świadomie kształtuje swoją tożsamość matki, przejmując kontrolę nad narodzinami.

Świadoma celebracja narodzin i świadome kształtowanie tożsamości przez „niestandardowe matki”- matki rodzące w domu, stawia nas wobec pytania: Czy nie zgubiliśmy czegoś ważnego w kontekście rozwoju opieki położniczej i technologii?




Dettagli

Riferimenti bibliografici

##plugins.themes.libcom.statistics##

Authors

Download files

pdf (Język Polski)

Citation rules

Domańska , U. (2025). O tożsamości i punktach zwrotnych w życiu kobiet, które wybrały dom na miejsce narodzin. Biografistyka Pedagogiczna [Biografia Pedagogica], 10(2), 505–530. https://doi.org/10.36578/BP.2025.10.09

Altmetric indicators


##plugins.themes.libcom.share##


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1