Published : 2023-11-28 — Aggiornato il 2023-11-28

Twórcze przesilenie biograficzne – pojęcie i uwarunkowania

Abstract

W artykule przedstawiono kategorię twórczego przesilenia biograficznego rozumianego jako proces, ciąg doświadczeń, zdarzeń, sytuacji, przeżyć, które prowadzą do przełomu, zmiany, przekształcenia w indywidualnej biografii, w codziennym życiu jednostki. Osiągnięty w wyniku takiego przesilenia biograficznego stan inicjuje lub rozwija podmiotowe działania twórcze, wzbogaca kreatywny potencjał rozwojowy, który może, ale nie musi ujawniać się w konkretnym wytworze, może być n.. wyższym stanem samoświadomości czy zmianą zachowawczej orientacji życiowej na orientację twórczą. Kategorię tę wpisano w systemowe, kulturowe i humanistyczne teorie twórczości, w koncepcje postawy twórczej oraz koncepcje twórczości codziennej. Poszukiwano w nich uzasadnień dla konstruowania pojęcia twórczego przesilenia biograficznego i uprawomocnienia jego wprowadzenia do pedagogicznych narracji twórczości. Zaprezentowano uwarunkowania twórczego przesilenia biograficznego, wyeksponowano znaczenie środowiska wielokulturowego i dialogicznych relacji z Innym jako szczególnie sprzyjających twórczym przesileniom. Podkreślono znaczenie sił podmiotowych, osobowości, talentów, zdolności, intelektu i charakteru jednostki dla zaistnienia twórczego przesilenia.




Dettagli

Riferimenti bibliografici

##plugins.themes.libcom.statistics##

Authors

Download files

PDF (Język Polski)

Citation rules

Cudowska, A. (2023). Twórcze przesilenie biograficzne – pojęcie i uwarunkowania. Biografistyka Pedagogiczna [Biografia Pedagogica], 8(1), 505–524. https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.16

Altmetric indicators


##plugins.themes.libcom.share##


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1