Andrukowicz W., Wokół fenomenu i istoty twórczości, Toruń 1999.
Chmielińska A., Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, Łódź 2017.
Csikszentmihalyi M., Creativity. Flow and the Psychology of Discovery and Invention, New York 1996.
Craft A., Creativity Across the Primary Curriculum, London–New York 2000.
Craft A., “Little C” Creativity, w: Creativity in Education, red. A. Craft, B. Jeffrey, M. Leibling, London–New York 2001, s. 45–61.
Craft A., Creativity and Education Futures. Learning in a Digital Age, Sterling 2011.
Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok 2004.
Cudowska A., Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, Białystok 2017.
Cyrański B., Interpretacja biografii zawodowej jako przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej, w: Biograficzne badania nad twórczością, red. M. Modrzejewska-Świgulska, Łódź 2016, s. 121–137.
Denzin N.K., The Research Act. A Theoretical Introduction to Sociological Methods, Chicago 1970.
Denzin N. K., Interpretative Biography, Newbury Park 1989.
Dobrołowicz W., Psychodydaktyka kreatywności, Warszawa 1995.
Fromm E., Creative Attitude, w: Creativity and Its Cultivation, red. H.H. Anderson, New York 1959, s. 44–54.
Fromm E., Mieć czy być, tłum. J. Karłowski, Poznań 1999.
Gardner H., Creating Minds: An Anatomy of Creativity Seen Through the Lives of Freud, Einstein, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham, and Gandhi, New York 1993.
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, przeł. M. Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa 2011.
Gołaszewska M., Świadomość piękna. Problem genezy, funkcji, struktury i wartości w estetyce, Warszawa 1970.
Korniłowicz K., Pomoc społeczno-kulturalna dla młodzieży pracującej i dorosłych: wybór pism, wstęp, wybór i oprac. O. Czerniawska, Wrocław 1976.
Kozielecki J., Psychologia w wielkim świecie. Szkice o sprawach ludzkich, Warszawa 2008. Lasocińska K., Badania biograficzne wśród artystów plastyków – refleksja badacza, w: Biograficzne badania nad twórczością, red. M. Modrzejewska-Świgulska, Łódź 2016, s. 89–104.
Lévinas E., O Bogu, który nawiedza myśl, tłum. M. Kowalska, Kraków 1994.
Lévinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa 2002.
Malicka M., Twórczość czyli droga w nieznane, Warszawa 1989.
Maslow A. H., Creativity in Self-actualizing People, w: Creativity and Its Cultivation, red. H. H. Anderson, New York 1959, s. 83–95.
Maslow A. H., W stronę psychologii istnienia, tłum. I. Wyrzykowska, Warszawa 1986.
Maslow A. H., Motywacja i osobowość, tłum. P. Sawicka, Warszawa 1990.
Mądrzycki T., Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, Warszawa 1977.
Mika S., Psychologia społeczna, Warszawa 1984.
Modrzejewska-Świgulska M., Teorie twórczości codziennej, w: K.J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Sopot 2013, s. 261–275.
Modrzejewska-Świgulska M., Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Łódź 2014.
Murray Ch., Human Accomplishment. The Pursuit of Excellence in the Arts and Sciences, 800 B.C. to 1950, New York 2003.
Nalaskowski A., Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, Warszawa 1998.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2002.
Popek S. L., Zdolności i uzdolnienia twórcze – podstawy teoretyczne, w: Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, red. S. Popek, Warszawa 1988, s. 5–40.
Radlińska H., Oświata dorosłych: zagadnienia, dzieje, formy, pracownicy, organizacja, Warszawa 1947.
Radlińska H., Pedagogika społeczna, Wrocław 1961.
Radlińska H., Oświata i kultura wsi polskiej. Wybór pism, Warszawa 1979.
Richards R., Kinney D.K., Benet M., Marzel A.P.C., Assessing Everyday Creativity: Characteristic of the Lifetime Creativity Scales and Validation with Large Samples, „Journal of Personality and Social Psychology”, 3 (1988) s. 476–485.
Richards R., Everyday Creativity: Our Hidden Potential, w: Everyday Creativity and New Views of Human Nature. Psychological, Social, and Spiritual Perspectives, red. R. Richards, Washington 2007, s. 25–53.
Runco M. A., Personal Creativity: Definition and Development Issues, w: red. M.A. Runco, Creativity from Childhood trough Adulthood: The Development Issues, San Francisco 1996, s. 3–30.
Runco, Creativity Giftedness, w: Conceptions of Giftedness, red. R.J. Sternberg, J. Davidson, Cambridge 2005, s. 295–311.
Simonton D.K., Historiometric Studies of Creative Genius, w: The Creativity Research Hand-Book, t. 1, red. M. A. Runco, Cresskill 1997, s. 3–28.
Storr A., Samotność. Powrót do jaźni, tłum. J. Prokopiuk, P.J. Sieradzan, Warszawa 2010.
Stróżewski W., Dialektyka twórczości, Kraków 1983.
Szczepański J., Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty, Warszawa 1989.
Szmidt K. J., Epifania i doświadczenie krystalizujące w biografii twórczej – próba zarysowania pola badawczego, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej”, 4 (2012) s. 73–86.
Szmidt K.J., Problem tworzenia nowej strategii badawczej w pedagogice społecznej na przykładzie studium życia wybitnych mieszkańców Zakopanego i Podhala, w: Pedagogika społeczna w Polsce – między stagnacją a zaangażowaniem, t. 2, red. E. Górnikowska-Zwolak, A. Radziewicz-Winnicki, Katowice 1999, s. 280–295.
Szmidt K. J., Pedagogika twórczości, Sopot 2013.
Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa 1990.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne, Warszawa 1982.
Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. 3, Warszawa 2009.
Torr G., Zarządzanie kreatywnymi pracownikami. Naucz się wykorzystywać ich talent, tłum. A. Kozłowska, Warszawa 2011.
Walters J., Gardner H., The Crystallizing Experience: Discovering an Intellectual Gift, Cambridge 1984, s. 51, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED254544.pdf, dostęp: 19.11.2022.
Wojciszke B., Postawy i ich zmiana, w: Psychologia. Podręcznik akademicki t. 3, red. J. Strelau, Gdańsk 2000, s. 79–105.
Wojnar I., Estetyka i wychowanie, Warszawa 1964.
Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego, Warszawa 1976.
Wojnar I., Sztuka jako podręcznik życia, Warszawa 1984.