Data publikacji : 28-11-2023 — zaktualizowane 28-11-2023

Twórcze przesilenie biograficzne – pojęcie i uwarunkowania

Abstrakt

W artykule przedstawiono kategorię twórczego przesilenia biograficznego rozumianego jako proces, ciąg doświadczeń, zdarzeń, sytuacji, przeżyć, które prowadzą do przełomu, zmiany, przekształcenia w indywidualnej biografii, w codziennym życiu jednostki. Osiągnięty w wyniku takiego przesilenia biograficznego stan inicjuje lub rozwija podmiotowe działania twórcze, wzbogaca kreatywny potencjał rozwojowy, który może, ale nie musi ujawniać się w konkretnym wytworze, może być n.. wyższym stanem samoświadomości czy zmianą zachowawczej orientacji życiowej na orientację twórczą. Kategorię tę wpisano w systemowe, kulturowe i humanistyczne teorie twórczości, w koncepcje postawy twórczej oraz koncepcje twórczości codziennej. Poszukiwano w nich uzasadnień dla konstruowania pojęcia twórczego przesilenia biograficznego i uprawomocnienia jego wprowadzenia do pedagogicznych narracji twórczości. Zaprezentowano uwarunkowania twórczego przesilenia biograficznego, wyeksponowano znaczenie środowiska wielokulturowego i dialogicznych relacji z Innym jako szczególnie sprzyjających twórczym przesileniom. Podkreślono znaczenie sił podmiotowych, osobowości, talentów, zdolności, intelektu i charakteru jednostki dla zaistnienia twórczego przesilenia.

Słowa kluczowe:

twórczość, biografia, twórcze przesilenie biograficzne, uwarunkowania twórczości



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Cudowska, A. (2023). Twórcze przesilenie biograficzne – pojęcie i uwarunkowania. Biografistyka Pedagogiczna, 8(1), 505–524. https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.16

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1