Data publikacji : 19-12-2022

Personalistyczne i społeczne aspekty nauczycielstwa Natalii Tułasiewicz – w poszukiwaniu inspiracji dla współczesności

Abstrakt

Biografistyka pedagogiczna jest skarbnicą wzorów postaci, które w codzienny i zarazem niezwykły sposób realizowały społeczną misję nauczania i wychowania. Celem artykułu jest uzasadnienie, że nauczycielstwo Natalii Tułasiewicz (1906-1945) jest godne włączenia do tej skarbnicy i może służyć jako ponadczasowy wzór postawy wobec wyzwań, które niesie każda rzeczywistość, bez względu na czas w kalendarzu.

Nie trzeba uzasadniać posiadania cnót przez Natalię, ponieważ ich heroiczność została udowodniona w procesie beatyfikacyjnym. Warto natomiast rozważyć związek cnót i zalet Natalii z jakością jej nauczycielskiej pracy. Priorytetowe dla tych rozważań uczyniono następujące cnoty i zalety Natalii: personalistyczne nastawienie; umiejętność dobrego bycia z ludźmi; patriotyzm; zdolność dostrzegania i przeżywania piękna przyrody, wytworów ludzkiej pracy i działalności twórczej; umiłowanie ciszy i samotności; refleksyjność, skrytość w uzewnętrznianiu uczuć i myśli, trafność i krytyczność obserwacji ludzi i zdarzeń, poczucie humoru; prostota, pokora i wdzięczność. Jako podstawowe źródło interpretacji nauczycielstwa Natalii Tułasiewicz wykorzystano cztery tomy jej pamiętnikarskich zapisków, obejmujące lata 1938-1943.

Wniosek z rozważań, będący jednocześnie przesłaniem dla współczesnego nauczyciela, jest następujący: Dobre nauczycielskie bycie Natalii polegało na czerpaniu szczęśliwości z wykonywania codziennych zadań społecznych i zawodowych przy wykorzystaniu swoich cnót jako bogactwa tego bycia.

Słowa kluczowe:

Natalia Tułasiewicz, nauczycielstwo, wzór nauczyciela



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Jazukiewicz, I. (2022). Personalistyczne i społeczne aspekty nauczycielstwa Natalii Tułasiewicz – w poszukiwaniu inspiracji dla współczesności. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 311–335. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.10

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1