Data publikacji : 30-12-2024

Maria Chomentowska – uczennica i mistrzyni

O dwóch punktach zwrotnych w biografii projektantki

Abstrakt

Tekst skupia się na dwóch ważnych aspektach w biografii jednej z najsłynniejszych polskich projektantek form przemysłowych – Marii Chomentowskiej. Pierwszym zwrotem, definiującym całą jej przyszłą karierę zawodową, była decyzja o rezygnacji ze studiów malarskich i podjęcie nauki w pracowni prof. Jana Kurzątkowskiego na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Podyktowana została w dużej mierze niezgodą na metody dydaktyczne stosowane wówczas na wydziale. Za drugi punkt zwrotny artykuł przyjmuje zainteresowanie projektantki kwestiami projektów dla dzieci i młodzieży. Sama idea designu skupionego na młodym użytkowniku stanowiła wówczas novum i wpisywała się w badania nad psychologią rozwoju dzieci i młodzieży, której wyniki dowodziły związków pomiędzy dobrostanem i rozwojem intelektualnym, a środowiskiem nauki i pracy. Pozwoliło to Chomentowskiej na stworzenie licznych projektów o innowacyjnej formie, które wpisywały się w nowy nurt tworzenia przestrzeni przyjaznej pracy i nauce. Przykładami realizacji utrzymanych w tym duchu są m.in. meble do pokoi dziecięcych, ławy szkolne, a w szerszym kontekście unikatowy na skalę kraju projekt wnętrz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. w tekście analizuję biografię Chomentowskiej pod kątem dwóch decydujących momentów, które stanowiły przełom w jej karierze oraz miały wpływ na kolejne pokolenia projektantów form przemysłowych.

Słowa kluczowe:

Maria Chomentowska, design, polskie wzornictwo, biografistyka, Jan Kurzątkowski, Wydział Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, projektantka



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Kostrzyńska-Miłosz , A., & Wiśnicka, A. (2024). Maria Chomentowska – uczennica i mistrzyni: O dwóch punktach zwrotnych w biografii projektantki. Biografistyka Pedagogiczna, 9(3), 143–168. https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.69

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1