Data publikacji : 08-12-2021

Biograficzność marzeń (nie)dokończonych i ich edukacyjne sensy

Przykład pokolenia PRL-u początku komunizmu

Abstrakt

Artykuł jest prezentacją autorskiego projektu badawczego dotyczącego marzeń.  Ich charakter jako fenomenów trudno uchwytnych empirycznie wymaga znalezienia subtelnego sposobu opisu. Tropem prymarnym  jest eksploracja opowieści autobiograficznej jako wspomnień-marzeń zarazem (D. Demetrio, G. Bachelard), co skutkuje wprowadzeniem pojęcia biograficzności marzeń. Twórcze inspiracje płynące z koncepcji czasoprzestrzeni biograficznej M. Lanie-Bayle; jej  konceptu vestige et vertige tj. śladu i śladu odwróconego;  poetyki marzenia i  Quatre éléments (Czterech Żywiołów) G. Bachelarda;  geopoetyki - finalnie prowadzą do konstrukcji metody topoanalizy autobiograficzno-symbolicznej. Jest to metoda uniwersalna badająca marzenia różnych pokoleń. Celem artykułu jest ostatecznie ukazanie edukacyjnych sensów marzeń na przykładzie pokolenia PRL-u z okresu początku komunizmu.

Słowa kluczowe:

marzenia, biograficzność, edukacyjne sensy, topoanaliza autobiograficzno-symboliczna, pokolenie, komunizm



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Piasecka, M. (2021). Biograficzność marzeń (nie)dokończonych i ich edukacyjne sensy: Przykład pokolenia PRL-u początku komunizmu . Biografistyka Pedagogiczna, 6(1), 315–336. https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.22

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1