Data publikacji : 08-12-2021

Wartość poznawcza preambuły

Angelika Cieślikowska-Ryczko

https://orcid.org/0000-0002-5270-2739

Wykorzystanie autobiograficznego wywiadu narracyjnego w badaniu kryzysu penitencjarnego rodzin

Abstrakt

W podjętym artykule skoncentrowano się na problematyce realizacji autobiograficznych wywiadów narracyjnych w środowiskach naznaczonych kryzysem penitencjarnym. Realizowany projekt badawczy na temat doświadczeń biograficznych rodzin osób osadzonych w zakładach karnych pozwolił na specyficzną weryfikację użyteczności obranej metody badawczej. Zatem we wprowadzeniu przybliżono specyfikę perspektywy teoretyczno-metodologicznej – socjologii biografistycznej Fritza Schützego, ukazując cechy szczególne tego podejścia. Następnie, w centralnej części artykułu, skoncentrowano się na strukturalnej analizie narracji prezentując autorskie spostrzeżenia metodologiczne na temat wartości poznawczej początkowych faz wywiadu. W oparciu o zgromadzony materiał empiryczny obejmujący 61 autobiograficznych opowieści przybliżono istotę tzw. preambuły charakteryzując styl przedstawień narratorów, zastosowaną strukturę językową, metaforykę oraz inne cechy charakterystyczne dla tego segmentu narracji.

Słowa kluczowe:

metoda biograficzna Fritza Schützego, autobiograficzny wywiad narracyjny, doświadczenia biograficzne rodzin więźniów



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Cieślikowska-Ryczko, A. (2021). Wartość poznawcza preambuły: Wykorzystanie autobiograficznego wywiadu narracyjnego w badaniu kryzysu penitencjarnego rodzin. Biografistyka Pedagogiczna, 6(1), 337–359. https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.34

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1