Published : 2024-11-29

Mircei Eliadego „próba labiryntu”

Mariola Kuszyk-Bytniewska

https://orcid.org/0000-0001-6835-054X

Autobiografia jako forma interpretacji znaczenia punktów zwrotnych w życiu autora

Abstract

Mircea Eliade, jeden z najwybitniejszych humanistów XX w., był nie tylko filozofem kultury, religioznawcą, historykiem religii, lecz także pisarzem i memorialistą. Wiele miejsca w swojej twórczości poświęcił własnemu życiu – oprócz dzienników napisał również pamiętniki. Opublikował wiele rozmów o sobie, pisał nowele oraz powieści autobiograficzne. Życie pojmował jako nieprzerwany ciąg „prób”, inicjacji, zmagań z losem, jako swoiste punkty zwrotne kształtujące egzystencję człowieka. Eliade opisuje proces stawania się człowieka, posługując się własnym doświadczeniem. Pisarstwo zaś, szczególnie autobiograficzne, było dla niego koniecznym elementem rytuału przejścia. Egzystencję rozumiał jako „próbę labiryntu”, jakby w conditio humana zawierało się to, że człowiek wciąż musi doświadczać ciągów symbolicznych śmierci i ponownych narodzin, by móc w tym procesie ukształtować siebie.




Dettagli

Riferimenti bibliografici

##plugins.themes.libcom.statistics##

Authors

Download files

pdf (Język Polski)

Citation rules

Kuszyk-Bytniewska, M. (2024). Mircei Eliadego „próba labiryntu”: Autobiografia jako forma interpretacji znaczenia punktów zwrotnych w życiu autora. Biografistyka Pedagogiczna [Biografia Pedagogica], 9(1), 141–154. https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.18

Altmetric indicators


##plugins.themes.libcom.share##


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1