Data publikacji : 29-11-2024

Momenty przełomowe w procesie egzystencjalnego uczenia się byłej skazanej

Joanna Żeromska-Charlińska

https://orcid.org/0000-0002-5921-5810

Abstrakt

Próba rekonstrukcji i charakterystyki przebiegu przełomów w doświadczeniu egzystencjalnym byłej skazanej w konfrontacji z zastaną rzeczywistością ujawnia jej specyficzną konieczność uczenia się. W artykule podejmuję się refleksji nad znaczeniem życiowych przełomów w pryzmacie trajektorii uczenia się w biografii badanej z odniesieniem do opisu znaczenia minionego czasu wobec jej aktualnej sytuacji życiowej. Kontekst trajektoryjny egzystencji kobiety w przestrzeni postpenitencjarnej stanowi unikatowa kombinacja epizodów edukacyjnych. W egzemplifikacji wielowymiarowości dezorientujących dylematów, piętna w subiektywnej perspektywie, wykorzystana została metoda biograficzna prowadzenia weryfikacji empirycznych i fragmenty narracji zaczerpnięte z wywiadu pogłębionego prowadzonego z kobietą podejmującą ryzyko uczenia się egzystencjalnego. W przypadku charakteryzowanych tu fragmentarycznie wyników badań dokonano celowego doboru próby badawczej. Techniką zastosowaną w trakcie realizacji  prezentowanych weryfikacji empirycznych był częściowo ustrukturyzowany  otwarty wywiad pogłębiony z elementami narracji. Uzasadnienie potrzeby poznania trajektorii uczenia się egzystencjalnego byłej skazanej może stać się przesłanką do zasygnalizowania ich znaczenia dla praktyki pedagogicznej.

Słowa kluczowe:

przełom, egzystencjalna teoria uczenia się, trajektoria, była skazana



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

pdf

Zasady cytowania

Żeromska-Charlińska, J. (2024). Momenty przełomowe w procesie egzystencjalnego uczenia się byłej skazanej. Biografistyka Pedagogiczna, 9(1), 77–102. https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.06

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Logo Open Access

"Biografistyka Pedagogiczna"  uzyskała dofinansowanie na lata 2022-2024 ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój Czasopism Naukowych”.

Okres realizacji: 2023-2024 rok.

Wartość dofinansowania 65 992,00 PLN

Numer umowy: RCN/SP/0434/2021/1